"Ett svek mot idrotten". Det anser Svenska Cykelförbundet om Trafikverkets nya besked kring arrangemangskostnader på statliga vägar.
Oskar Sundblad, vd för Vätternrundan, är starkt kritisk till Trafikverket efter det nya beskedet. Oskar Sundblad, vd för Vätternrundan, är starkt kritisk till Trafikverket efter det nya beskedet.
Artikel

Smäll för cykellopp när Trafikverket har svängt: ”Under all kritik”

2023-06-28

Efter glädjebeskedet i våras har Trafikverket svängt på nytt. Vilket skapar stora ekonomiska smällar för många lopp. Ett svek mot idrotten, menar Stefhan Klang och Leif Karlsson, ordförande respektive generalsekreterare på Svenska Cykelförbundet. Något som också Vätternrundans vd, Oskar Sundblad, håller med om.
    – Vi känner oss svikna. Det är ett hårt slag för många mindre lopp och arrangörsföreningar, säger han.

Det har varit en följetång sedan i vintras. Då beslutade Trafikverket att alla arrangörer av cykellopp skulle stå för tillkommande kostnader på vägarna i samband med arrangemangen. Något som skulle innebära enorma kostnader och ödesdigra konsekvenser.
    Men i slutet av mars trodde många lopparrangörer att de kunde andas ut. I en rapport föreslog Trafikverket att ideella föreningar skulle undantas från att behöva stå för sådana kostnader under år 2023.

Kritisk mot såväl beslut som kommunikationen kring det

Nu har dock myndigheten svängt igen och har infört ett takbelopp. Det medför att arrangören ska betala alla kostnader som överstiger 150 000 kronor – och villkoren gäller retroaktivt från den 4 maj. Föreningar som genomförde motionslopp före det datumet kommer därmed att behöva stå för alla kostnader.
    – Vi uppskattar det samarbete som vi har haft med Trafikverket genom åren, men här har de gjort fel. Vi känner oss svikna. Att ena stunden lova något och sedan ta tillbaka det på här sättet… säger Oskar Sundblad.

Vätternrundans vd är inte bara kritisk till beslutet, utan också hur det har kommunicerats.
    – Det har inte varit någon diskussion alls vare sig med oss, Svenska cykelförbundet eller Riksidrottsförbundet. Inte ett ord. Sedan smög Trafikverket ut det på sin hemsida någon dag innan Vätternrundan. Det tyder på att de inte vågar stå för sitt beslut. Under all kritik!

Höga kostnader gör att cykellopp riskerar att läggas ned

Redan tidigare i år har många cykelmotionslopp tvingats läggas ned beroende på osäkerheten kring vägkostnaderna. Det här beslutet gör Oskar Sundblad orolig att ännu fler lopp går samma öde till mötes.
    – Att ordna cykellopp i Sverige var svårt förut, men nu är det värre än någonsin. Viljan att arrangera lär dessutom bara bli allt mindre. Vi på Vätternrundan klarar av de här kostnaderna, men många andra lopp riskerar att försvinna. Det skulle vara ett hårt slag mot sporten, säger han.

Vad vill du ska hända nu?
– Att Trafikverket ska stå för sitt ord och vad de har lovat. Det vill säga att lopparrangörer ska få ersättning för alla kostnader. Jag vill även att det blir en permanent lösning, alternativt att de ändrar regelverket så att vi kan upphandla tjänsten själva.

SCF: ”Trafikverket har en del frågor att besvara”

Även Svenska cykelförbundet är starkt kritiskt till det nya beslutet.
    – Trafikverket och dess generaldirektör Roberto Maiorana har en del frågor att besvara. Det är svårt att förstå varför Trafikverket går emot regeringens beslut, säger generalsekreteraren Leif Karlsson i ett pressmeddelande och får medhåll av Cykelförundets ordförande Stefhan Klang:
   
– Under våra samtal med Trafikverket upplevde jag att det fanns en stor förståelse och önskan om ett fortsatt samarbete kring frågorna om säkerhet kring evenemang på statliga vägar. Att man nu fattar ett beslut utan förankring hos oss visar på en respektlöshet mot det vi verkar för och det förvånar mig, säger han.

Svenska Cykelförbundet meddelar också i pressmeddelandet att de kommer att försöka ersätta drabbade arrangörsföreningar så mycket det går.
    – Svenska Cykelförbundet kommer i största möjliga mån ekonomiskt stötta alla våra arrangörer som skadats av Trafikverkets svek mot idrotten, säger Leif Karlsson.

Text: Pierre Henriksson
Foto: Petter Blomberg/Vätternrundan