Timo Murberger (i mitten) är orolig över Trafikverkets nya regler som gör det dyrare att arrangera motionslopp på cykel. Han skulle vilja se en mer rättvis syn på stödet till olika sporter. Timo Murberger (i mitten) är orolig över Trafikverkets nya regler som gör det dyrare att arrangera motionslopp på cykel. Han skulle vilja se en mer rättvis syn på stödet till olika sporter. Något som också lyftes på Svenska cykelförbundets årsmöte häromveckan, där Timo Murberger satt som mötesordförande.
Artikel

Cykelprofilen oroas av nya lagförslaget – vill se mer rättvisa

2023-03-20

Trafikverkets nya regler innebär många mindre cykellopp får ställas in. Något som kan få ödesdigra konsekvenser för sporten. Det menar ex-tävlingscyklisten och Svenska cykelförbundets förre ordförande Timo Murberger.
    – Stödet som cykelsporten får är minimalt. Jag efterlyser en mer rättvis syn, säger han.

Efter årsskiftet ändrade Trafikverket sitt arbetssätt vid motionslopp. De nya reglerna innebär exempelvis att arrangören ska betala alla kostnader för åtgärder som görs på vägarna i samband med arrangemanget. Det är något som riskerar att slå hårt mot mängder av cykellopp runt om i Sverige, som inte har råd att betala och därmed tvingas lägga ned sitt evenemang.
   
Något som har skapat stor debatt i Cykelsverige. Timo Murberger är en av dem som flitigt diskuterar frågan.
    – Det skulle helt klart behövas en mer balanserad syn på hur olika idrotter får stöd.

Han jämför med exempelvis bandy, fotboll och ishockey.
    – Till de sporterna bygger kommuner, fastighets- och byggbolag arenor för hundratals miljoner kronor – dels som manifestation, dels för att sätta kommuner på kartan. Cyklingen saknar en arena som står kvar, och när den sista cyklisten har gått i mål på ett lopp är det inte mycket som finns kvar eller syns av det.
    – Man kan också jämföra med idrotter, som har stora kostnader för att polis och annan personal ska upprätthålla säkerheten, får mycket stöd. Inom cykelsporten är det däremot försumbart med incidenter. Och nu ska vi åläggas detta och drabbas av stora merkostnader. Var finns logiken?

”Efterlyser någon form av rättviseaspekt”

Timo Murberger är noga med att han unnar andra idrotter det stöd som får.
    – Alla mår bra av att röra på sig och det bromsar såväl åldrande som sjukdomar. Det jag efterlyser är någon form av rättviseaspekt. Exempelvis cykling och motorsport, som använder det som finns i naturen får minimalt med stöd, säger han.
    – Många föreningar som håller på med motions- och tävlingslopp har länge kämpat med att få ihop ekvationen. Dels med ekonomin, dels att få hjälp av ideell arbetskraft.

Efter sin aktiva cykelkarriär har Timo Murberger fortsatt att engagera sig i sporten. Förutom att han själv fortfarande tillbringar många timmar på sadeln har han många ideella timmar bakom sig som ledare och som ordförande i Svenska cykelförbundet under en period.
    – Det är mitt största intresse och så jag identifierar mig. Cykeln är en av människans största uppfinningar, jag har svårt att tänka mig ett redskap som har förändrat så mycket som cykeln har gjort. Det betyder så mycket för så många ur flera olika aspekter; som ett nöjesredskap, för upplevelser, träning … och inte minst cykellopp.

Lopp riskerar att läggas ned och försvinna

Nu menar Timo att det sistnämnda riskerar att försvinna med anledning av de nya kostsamma kraven från Trafikverket.
    – Behoven av lopp ökar ständigt, liksom intresset för dem. Samtidigt har myndigheterna varit väldigt kreativa med att belasta de här verksamheterna med pålagor och avgifter. Visst, de hänvisar till lagen – men då är det lagarna som ska ändras. Hade det varit andra trafikslag, som exempelvis flyget, eller idrotter med andra starka, kommersiella intressen bakom sig hade det nog snabbt skett en förändring, säger Timo.

Genom att dela sina tankar på sociala medier och Linkedin vill han både väcka debatt och att fler ska göra sina röster hörda i frågan.
    – Cyklister är ofta bra på att dela med sig, men kanske framför allt i själva cykelbubblan. Vi skulle behöva komma utanför den också. Med hjälp av sociala medier kan vi få stor spridning och det märks att det tar lite skruv.

Vad vill du ska hända framöver?
– Nu i det här fallet med Trafikverket har det blivit en fråga om stora kostnader för skyltning på vägen, men det är större än så. Oavsett forskningsresultat som visar hur viktig cykling är eller hur mycket exempelvis VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) säger att vi ska cykla mer, så kan vi se att cykeln prioriteras ned. De satsningar som görs är mest propaganda, och i det stora hela känns det inte som att vi går framåt alls, säger Timo och fortsätter:
    – Jag har inget emot kommersiell idrott och även cyklingen har så klart kommersiella inslag.  Det jag efterlyser är en rättvis syn på hur samhället stödjer olika idrottsutövningar. Där är vi inte i dag.

I mitten av mars satt Timo Murberger som mötesordförande på Svenska cykelförbundets årsmöte. Där Stefhan Klang, förbundsordförande, nämnde de nya reglerna i sitt inledningsanförande.
    – Trafikverkets hårdare arbetssätt gällande hur man ska hantera cykeltävlingar på statlig väg är ett stort problem, som vi med stor hjälp av RF och deras ordförande Björn Eriksson har brottats med i ungefär ett halvår. Men den senaste tiden har vi fått väldigt god respons i samtal med berörda politiker så jag är i alla fall förhållandevis positiv till att 2023 inte ska bli ett förlorat år, sade han.

Text: Pierre Henriksson
Foto: Petter Blomberg/Vätternrundan, Tomas Larsson/Svenska cykelförbundet