På söndag startar Vätternrundans stora träningsprogram på Zwift, Vätternrundan Group Ride Series. Är du med från start innebär det tolv träningstillfällen tillsammans med tusentals andra cyklister från hela världen.
– Passen är öppna för alla och körs på varierade banor i anpassade tempon, säger Martin Björgvik, organisatör i Swedish Zwift Riders, SZR.
Söndagen den 17 januari går startskottet för Vätternrundans virtuella cykelträning. Därefter väntar träningspass varje söndag till och med den 4 april. Och det lär bli mängder av cyklister som hänger på under passen. Att träna cykling online växer lavinartat. Allt fler ser fördelarna med vinterträning inomhus och försäljningen av trainers har skjutit i höjden.
– Förra året hade vi över 1 000 cyklister på varje pass och jag tror inte att det blir färre i år, säger Martin och berättar att SZR fick över 1 000 nya medlemmar bara under november och december förra året.
– Zwift är ett smidigt och kul sätt att träna på i stället för att bara sitta på en trainer, som kan bli dödstråkigt. Nu kan man i stället vara interaktiv och prata, tjatta och köra race med likasinnande cykelentusiaster.
Tolv olika banor med varierande längd
Årets tolv pass går på varierande banor och med varierande längd. Under resans gång ökas milantalet med ett inplanerat långpass på fyra timmar på Vasaloppssöndagen.
– Alla kan vara med och cykla, från glada motioner till mer vana elitcyklister. Passen och tempon är anpassade efter egen ork och styrka för att ingen ska behöva cykla själv, säger Martin.
Vad är målet med träningspassen?
– Att man kommer i gång tidigare under året med sin cykelträning för att få fart på ben och muskler. Är man med på alla tolv passen har man passerat 100 träningsmil när det är dags för utomhuspassen vilket gör att kroppen är mycket väl förberedd när det är dags att cykla Vätternrundan.
Vad har du för bra tips och råd att ge inför passen?
– Det är betydligt jobbigare att cykla inomhus eftersom man måste trampa hela tiden, så ät frukost innan och ha med energidryck eller gel på de längre passen. Och kom gärna lite uppvärmd, även om vi startar passen lugnt och stilla.
– Dessutom är en fläkt bra att ha framför sig eftersom det inte finns någon fartvind.
Text: Thomas Bergkvist
Foto: Privat, Vätternrundan