Allt fler svenskar väljer cykel som färdmedel i pandemins tider. Enligt en färsk studie bidrar det till ett lägre dödstal men också en samhällsekonomisk vinst på drygt en miljard kronor.
Enligt befolkningsstudien SCAPIS är det bara sju procent av alla svenskar som når upp till rekommendationerna om 2,5 timmes fysisk aktivitet i veckan. Avsaknaden av fysisk aktivitet innebär stora kostnader för samhället, i både liv och pengar.
Den svenska koncernen Sweco, som ligger bakom studien, menar att en viktig del i att den generella fysiska aktiviteten ökar handlar om människors vardagsmotionsvanor.
Cyklingen har ökat
I och med pandemin har den svenska befolkningen i större utsträckning valt andra alternativ i stället för det kollektiva. Det är bland annat cykeln som har fått ett uppsving som färdmedel. Dessa tendenser märks framför allt av i Göteborg där antalet cykelresor ökat med över 15 procent under det senaste året.
– Det har fått stora positiva effekter på både människors hälsa och samhällsekonomin, säger Björn Sax Kaijser, cykelplanerare på Sweco och en av författarna till studien.
En samhällsekonomisk vinst
Enligt Swecos experters senaste uträkningar har det blivit en samhällsekonomisk vinst på drygt en miljard kronor på grund av den ökade cyklingen. De menar att resultatet av fler cyklar leder till ökad fysisk aktivitet och i sin tur lägre dödstal.
– Faktum är att 30 minuters lågintensivt cyklande per dag är tillräckligt för att minska risken för en rad allvarliga sjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar, bröstcancer, benskörhet, demens och depression, säger Vania Khairallah, hållbarhetsexpert på Sweco och den andra författaren till studien.
Beräkningarna i studien inkluderar endast de minskade dödstalen, vilket innebär att det finns ytterligare samhällsvinster i form av minskade sjukvårdskostnader och produktionsbortfall till följd av sjukskrivningar.
Ett mer hållbart alternativ
Inte helt överraskande resulterar mer cykling även i ett bättre samhällsklimat. Även detta är en bidragande faktor till de minskande dödstalen.
– Med fler cyklister minskar även utsläppen av partiklar och luftföroreningar, vilket i sig är en betydande orsak till sjukdomar och andra hälsobesvär, säger Vania Khairallah.
Text: Josef Sankell
Foto: Shutterstock