Patrik Jönsson och Magnus Neij på Gazelle Sweden introducerar elcyklar från Nederländerna på den svenska cykelmarknaden.
Två av de totalt tio modeller som finns att tillgå.
De tio cykelmodellerna ligger i spannet mellan 24 000 och 40 000 kronor.
Gazelle är sedan 2011 en del av Pon Bikes. Ett företag med ett gediget cykelkunnande.
Samtliga cyklar tillverkas med stark motor från Bosch och Shimano.
Gazelle erbjuder alltifrån lådcyklar till mer traditionella och sportiga modeller, antingen med kedje- eller remdrift.
I dag finns Gazelle representerat i ett 70-tal butiker i Sverige och Patrik och Magnus tror på ett fortsatt uppsving för cyklarna.
Sponsrad artikel

Upptäck Royal Dutch Gazelle – elcyklar med kunglig status

2022-06-01

Är du ute efter en ny elcykel? Då kanske en kraftfull tvåhjuling från Nederländerna blir ditt kommande val.
    Sedan förra året finns Royal Dutch Gazelle i Sverige – och varumärket är här för att växa.
    – En hög procent av alla som provar en Gazelle för första gången väljer också att köpa den, säger Patrik Jönsson, representant för Gazelle Sweden.

Att det är populärt att cykla i Nederländerna är inte någon större nyhet. Här hör elcyklar till vanligheten och många av dem är just ”kungligheterna” Gazelle från staden Dieren i den östra delen av landet.
    Nu ska märket även växa i Sverige tack vare före detta landslagsseglaren Patrik Jönsson och ex-elitspelaren i hockey, Magnus Neij.
    Båda med ett gemensamt och stort intresse: cykling!
    – Gazelle Sweden har funnits sedan 2021 och det har gått över förväntan. I dagsläget finns vi i ett 70-tal butiker runt om i Sverige och intresset för våra cyklar ökar, säger Patrik.

Lång och gedigen erfarenhet från cykelbranschen

Både Patrik och Magnus har lång och gedigen erfarenhet från cykelbranschen i Sverige. När frågan från Gazelle dök upp var den så intressant att den inte gick att motstå. Magnus tog klivet till företaget den första januari förra året och Patrik har funnits med sedan oktober.
    – Att vi bara tillverkar elcykar är en stor fördel som skapar trovärdighet. Vår kompetens är att vi är duktiga på det som vi håller på med, säger Patrik.
    – Att vi dessutom bara har ett tiotal modeller innebär att vi kan lägga allt fokus på detta. I slutändan blir det enklare både för oss och våra kunder.

Huvudägare är Pon Holdings, ett nederländskt världsomfattande företag inom transportsektorn. Under paraplyet samsas alltifrån bilar och cyklar till fartyg och elektronik. Företaget har i dag drygt 16 000 anställda över hela världen.
    – Gazelle är sedan 2011 en del av Pon Bikes, där många varumärken ingår, så det finns ett gediget cykelkunnande i företaget. Vårt uppdrag är att göra cykling enkelt och roligt för alla. Gazelle producerar cyklar av unik kvalitet och utseende med ett minimum av vikt och maximal komfort. Vi funderar alltid på hur vår design kan bli smartare och tekniken för våra elcyklar ännu mer innovativ. Vi gör detta med passion och engagemang, säger Magnus.
    – Att fabrik och produktion sker i ett cykelintresserat land som Nederländerna gör vårt arbete än mer intressant för såväl återförsäljare som slutkund.

Förarkomfort och stabilitet

De tio cykelmodellerna ligger i spannet mellan 24 000 och 40 000 kronor, alla tillverkade med bland annat Shimanoväxlar och stark motor från Bosch och Shimano. Här hittar du alltifrån lådcyklar till mer traditionella och sportiga modeller, antingen med kedje- eller remdrift.
    – Batteriernas styrka är olika och det går självklart bra att variera dem mellan modellerna. Totalt kommer vi upp i ett 50-tal cykelkombinationer, säger Magnus.
    – Vad alla har gemensamt är förarkomforten och stabilitet. Eftersom vi enbart säljer våra cyklar ute i butik följer också personlig hjälp och support med på köpet. Att köpa en Gazelle ska vara synonymt med att köpa kvalitet och trygghet, säger Patrik.

Trots olika idrottsbakgrunder har cyklingen funnits med som en röd tråd genom livet hos både Magnus och Patrik. Och i dag har de förmånen att arbeta med ett gemensamt och stort intresse.
    – Efter hockeykarriären ville jag genomföra En Svensk Klassiker och då måste man ju cykla. Sedan dess har det rullat på med både landsväg och MTB. Det har blivit några Vätternrundor och Halvvättern och dessutom har jag genomfört elva Iron Man, säger Magnus.
    – För egen del var det mycket löpning förr, parallellt med seglingen och annan fys. Men ömmande benhinnor gjorde att jag hittade till cyklingen. Sedan dess har den varit en jätteviktig del av mitt liv, säger Patrik, som även han har diplom från Vätternrundan och Halvvättern hemma.

Har redan sett ett ökat intresse för märket

Försäljningen av elcyklar ökar i Sverige. Allt fler ser fördelarna med att ta sig fram med elassistans oavsett om det handlar om pendling eller bara för att det är smidigt.
    Patrik och Magnus är medvetna om att Gazelle är ett nytt märke på den svenska marknaden, men har redan sett ett ökat intresse.
    – Vi är nya, men många kunder har velat prova våra cyklar och sedan fastnat för dem vilket självklart är väldigt roligt, säger Magnus och får medhåll av sin kollega:
    –  I och med att man gärna cyklar mer och längre när man har en elcykel får man också bättre kondition på köpet. I dag är nog var femte cykel som säljs i Sverige en elcykel, men jag skulle inte bli förvånad om den statistiken är fördubblad inom fyra–fem år, säger Patrik.

Foto: Hedvig Westman

Royal Dutch Gazelle

Bildades redan 1892 av Willem Kölling och Rudolf Arentsen. I dag är det Nederländernas största cykeltillverkare med runt 300 000 producerade cyklar varje år. Alla tillverkade i den egna fabriken i Dieren. En ny cykefabrik ska dessutom byggas i Litauen med kapacitet för tillverkning av 600 000 cyklar om året.

Tillägget ”Royal” i namnet fick företaget av prinsessan Margriet vid hundraårsfirandet 1992.

Vill du veta mer? Klicka in på: www.gazellbikes.com.