Ta med barnen på en cykelupplevelse. Nedlagda banvallar är perfekta cykelleder.
Artikel

Ta med barnen till banvallen

2019-07-11

Ta med barnen på en cykelupplevelse. Antingen bara över dagen eller om du väljer att stanna för en övernattning på något trevligt ställe.
Nedlagda banvallar är nämligen perfekta cykelleder att ta med barnen på. Här kan familjen ha kul tillsammans utan att behöva vara nervös för biltrafiken.

Jämfört med många andra länder har Sverige ett ganska begränsat nät av bilfria cykelleder. Däremot pågår på många platser runt om i landet utbyggnad av cykelvägar på nedlagda gamla banvallar.

Banvallar finns över hela landet, från söder till norr, i varierande längd. Välj att bara cykla några kilometer eller upp till flera mil. Varför inte kombinera äventyret med flera banvallar under samma semester?

Så tveka inte. Packa picknickkorgen och ta med familjen på ett järnvägshistoriskt cykeläventyr.

Text: Thomas Bergkvist
Foto: Shutterstock


Tips på cykelvänliga banvallar

 Sverige är fullt av cykelvänliga banvallar. Tips, idéförslag och historia om platserna hittar du på http://cyklabanvall.nu/en/top/cykelleder/.

Några banvallar i urval:

Göteborg – Särö, cirka 30 km

Du cyklar på den gamla banvallen som invigdes 1904 och lades ned 1965. Turen går hela vägen längs havet, bara avbrutet då och då av utskjutande uddar och kustvegetation, genom Askim, Brottkärr, Billdal, Hovås och Särö. Glöm inte badkläder – stränderna ligger på rad!

Varberg – Ätran, cirka 49 km

Här kan du istort sett cykla hela vägen på banvallen, som utgör en väl preparerad grusväg. Väljer du att cykla från Varberg och österut har du hundra meters stigning framför dig under de kommande fem milen.

Sölvesborg – Olofström, cirka 30 km

Hela sträckan är asfalterad, så det är lätt cykling. Banvallen går genom ett vackert landskap och följer nästan hela vägen Ryssbergets fot. Strax söder om Barnakälla passeras Skånes enda järnvägstunnel.

Borås – Ulricehamn – Jönköping, cirka 105 km

I början av 1940 var bygget klart och järnvägen mellan städerna kunde öppnas. Detta var den sista järnvägen i Sverige som byggdes med handkraft av riktiga rallare, men sträckan Ulricehamn–Jönköping fick bara existera i 20 år. Det kom inte att byggas några nya järnvägar i Sverige på 50 år. Välj om du vill cykla hela eller bara mellan två städer.

Klarälvsbanan, Karlstad – Hagfors, cirka 90 km

En härlig naturupplevelse som slingrar sig genom den värmländska naturen med Klarälven som följeslagare. På den asfalterade vägen cyklar du genom Forshaga, Deje, Ransäter, Munkfors, Hagfors och Uddeholm.

Hörby – Kristianstad, cirka 44 km

Vid busstationen i Hörby börjar cykelvägen på den gamla banvallen. På väg till Kristianstad passerar du Linderöd och Tollarp. Banvallen är iordninggjord som cykelväg med grus hela vägen.

Banvallsleden: Halmstad – Ljungby, cirka 85 km och Ljungby – Karlshamn, cirka 110 km

Leden använder två nedlagda smalspåriga tågsträckor, båda anlagda i slutet av 1800-talet. Leden passerar ett 40-tal stationsmiljöer, alla mer eller mindre intakta, samt flera sevärdheter.