Cykelentusiasten Oskar Sundblad, från Fagersanna, är ny försäljnings- och marknadschef på Vätternrundan från och med 1 mars.
Oskar kommer närmast från en tjänst som operativ chef på IT-bolaget Aptic och har även mångårig erfarenhet från olika ledande befattningar inom ICA.
Artikel

Han är Vätternrundans nya försäljnings- och marknadschef

2020-01-23

Han har genomfört Vätternrundan elva gånger. Men i sommar får han uppleva loppet från arrangörssidan. Från och med den 1 mars kliver nämligen Oskar Sundblad in i rollen som Vätternrundans nya försäljnings- och marknadschef.
    – Det är med stor glädje och ödmjukhet jag ser fram emot det här, säger gotlänningen som numera bor i västgötska Fagersanna.

Om ortsnamnet känns bekant, så är det kanske tack vare att den lilla tätorten också är hem åt en av Vätternrundans största legendarer genom tiderna. Ingen mindre än Stig Johansson, som numera är den ende som har fullföljt samtliga Vätternrundan-lopp sedan starten 1966.

Oskar Sundblad har nöjt sig med några färre. Sedan debuten 2002 har det blivit tio till. Elva om vi räknar rundan i somras, där han dock bröt efter Karlsborg. Därför var det inte mycket att tveka på när annonsen om att tjänsten som försäljnings- och marknadschef låg ute.
    –  Rena drömjobbet, och det känns som att det var en chans i livet. Det här har jag alltid brunnit för och har jag en låga för något, så vill jag göra det, säger Oskar och fortsätter:
    – Dels är Vätternrundan ett fantastiskt fint varumärke och arrangemang. Dels har jag fått uppleva det som deltagare och alltid slagits av hur välorganiserat det är. Något som finns i den svenska folksjälen, där massa föreningar och ideella krafter hjälps åt och skapar något så fantastiskt.

Med bakgrunden som cyklist och erfarenheten ur deltagarperspektivet i ryggsäcken kommer Oskar Sundblad in i ett väloljat maskineri. Men han hoppas kunna sätta sin prägel och förädla det som redan finns.
    – Jag kommer in med en ödmjukhet över det fantastiska arbetet som både görs och har gjorts i organisationen. För mig handlar det om att bygga vidare på det, kanske hitta nya grepp som gör att vi kan attrahera alla och att ännu fler känner sig välkomna till våra lopp.
    – Sedan vill jag också få folk att cykla ännu mer även utöver Vätternrundan. Det finns så många goda effekter av det. Man kommer i bättre form och mår bättre, samtidigt som vi genom att ställa bilen och i stället ta cykeln får en mer hållbar miljö.

Hur tror du att det kommer kännas att vara ”på andra sidan” under Cykelveckan i sommar?
– Förhoppningsvis kommer jag att känna mig både nöjd och glad. Samtidigt blir det nog lite jobbigt att inte få cykla, åtminstone första gången. Det finns nog ingenting som smakar så gott som den där lättölen när man kommer till Motala en solig dag i juni efter att ha cyklat 30 mil.

Text: Pierre Henriksson
Foto: Per Olsson


Oskar Sundblad

Bor: På landet.
Familj: Fru, två barn, fem hönor och två utekatter.
Intressen (förutom cykling): Skidåkning i stora berg och titta på barnen när de idrottar.
Dold talang: Yo-yo eller knopar.