Milöpartisten Daniel Helldén efter att ha tilldelats Svensk cyklings opinionspris 2020.
Artikel

Han blev prisad för sitt cykelengagemang

2020-12-07

I mitten av november fick han Svensk cyklings opinionspris 2020. För Cykla.se berättar Daniel Helldén om sin pendling, sitt cykelengagemang och varför han brinner så mycket för att förbättra infrastrukturen för cyklister.
    – Det är helt nödvändigt. Och nu har vi börjat vända trenden, säger han.

Sedan miljöpartisten Daniel Helldén tillträdde som trafikborgarråd i Stockholms stad 2014 har han blivit en stor profil. Inte minst för sitt engagemang för cykling och förbättrad cykelinfrastruktur. Något som också har lett till att han för ett par veckor sedan fick paraplyorganisationen Svensk cyklings opinionspris 2020.
    – Det hade jag inte väntat mig. Det känns fantastiskt och är ett erkännande som är otroligt skönt att få, säger han.

I motiveringen nämns det att Daniel Helldén är den starkaste politiska rösten för Sveriges alla cyklister just nu.
    – Allt fler i Sverige cyklar och tydligast är ökningen i Stockholm. Det är resultatet av ett långvarigt arbete med att förbättra framkomligheten och göra det enklare för cyklister. Drivande i detta arbete är Daniel Helldén, förklarar Klas Elm, vd Svensk cykling.

Vill få fler stockholmare att cykla

Under den 55-årige miljöpartistens tid som trafikborgarråd har det beslutats om cykelsatsningar på två miljarder kronor i huvudstaden.
    – Det är helt nödvändigt. Under den andra halvan av 1900-talet handlade i stort sett alla infrastrukturinvesteringar om att underlätta för bilar. Nu har vi sett till att vända den trenden. Något som verkligen behövs, säger Daniel Helldén och fortsätter:
    – Vi har som mål att fler stockholmare ska cykla och att vi ska bli en ledande cykelstad. I dagsläget är vi långt ifrån exempelvis Amsterdam och Köpenhamn, men vi har som mål att komma ikapp dem. Det ska vara enkelt, tryggt och säkert att cykla i Stockholm.

Hur gör ni det?
– Vi skapar säkra cykelvägar på de stora pendelstråken som är separerade från bilvägarna. Det tillsammans med reformen att få cykla mot enkelriktat. Målet är att hela vägnätet ska anpassas för cyklar i stället för bilar. Cyklingen är en otroligt viktig del för att klara klimat- och miljömålen och vi vill få folk att inse att cykeln kan vara det primära valet. I en stad där man bor tätt och kan cykla ska man göra det, däremot fattar jag att det inte alltid är möjligt på landsbygden.

Cykelsatsningar som ger effekt

Stockholms cykelsatsningar har varit många de senaste åren. Och fler ska det bli. Det är i stort sett alla politiker överens om.
    – Det finns en stor konsensus om att vi måste satsa på cykelinfrastrukturen. Målsättningen är att hela tiden öka andelen cyklister och få in nya grupper i cyklingen, sådana som tidigare har åkt bil eller använt kollektivtrafiken.
    – Vi ser också att våra satsningar ger effekt. Vi har aldrig haft så många cyklister som i dag. En intressant trend är att det börjar bli ett litet lugnare tempo, och det är ett tecken på att vi börjar få in nya typer av cyklister. Vi ser också en kraftig ökning av elcyklar. De håller visserligen relativt hög hastighet, men de som cyklar på dem är generellt mer hänsynstagande.

Daniel Helldén är själv en av dem som har funnit tjusningen i det elassisterade transportmedlet. Det är ofta med en sådan han nu för tiden tar sig till och från jobbet.
    – Mest för att jag inte vill komma fram svettig. Då är det perfekt att ta elcykeln – det är en välsignelse. Men jag cyklar gärna annat också, det är så otroligt smidigt och en fantastisk njutning. Det finns en frihet som jag uppskattar och man slipper vara beroende av massa annat.

”Cykelboomen har bara börjat”

När Stockholms stad nyligen presenterade sin budget för 2021 fanns flera nya cykelsatsningar med.
    – Vi erbjuder nu förmånscyklar till stadens alla cirka 40 000 anställda, bygger ännu fler cykelbanor, cykelparkeringar och ökar antalet stöldsäkra cykelboxar. Samtidigt inför vi en rullande cykeljour som snabbt ska åtgärda uppkomna problem i befintlig cykelinfrastruktur och snabbt avhjälpa hinder. Cykelboomen har bara börjat, konstaterar Daniel Helldén avslutningsvis.

Text: Pierre Henriksson
Foto: Pressbild

Daniel Helldén

Ålder: 55.
Bor: Enskede.
Familj: Fru, tre döttrar, en bonusson och två barnbarn.
Yrke: Doktor i statsvetenskap, trafikborgarråd.
Intressen: Renovera gamla hus.
Dold talang: Gå på händer.

Svensk cyklings prismotivering

”Daniel Helldén personifierar cykelboomen i Stockholm. Sedan tillträdet som trafikborgarråd 2014 har cykelpassagerna över innerstadssnittet ökat med mer än 50 procent. Det är ett resultat av att cykeln har prioriterats i stadsrummet och att kommunfullmäktige har fattat flera beslut om cykelmiljarder. Detta gör att cykelvägarna blir fler, att allt fler cykelvägar sopsaltas på vintern och att cykelparkeringarna blir fler. Bakom dessa förändringar finns Daniel Helldén som en tydlig politisk kraft.

Daniel Helldén är den starkaste politiska rösten för Sveriges cyklister i dag. En röst som han använder för att lyfta frågor om säker cykling, snabbcykelvägar för att binda ihop Stockholmsregionen, ekonomiska styrmedel som gynnar cykling och för att cykelundervisning ska ingå i skolans läroplan.

Han har också varit drivande för att testa olika sätt som gör det enklare för cyklister i Stockholmstrafiken. Det handlar om rätt att svänga till höger vid rött ljus, väntytor för vänstersvängande och allgrönt i korsningar.

Under 2020 har Daniel Helldén stått upp för cyklisters rätt att cykla i båda riktningarna på gator som är enkelriktade för bilister. Vid varje myndighetsbeslut som satt käppar i cykelhjulen har Daniel Helldén sett nya möjligheter för att upprätthålla framkomligheten för cyklister. Det gör nu att kraven på att få cykla i båda riktningar på enkelriktade gator förs fram av cyklister i hela landet.

Därför förtjänar Daniel Helldén Svensk Cyklings opinionspris 2020 som en uppmuntran att fortsätta arbetet med att göra Stockholm till en världsledande cykelstad som inspirerar andra kommuner i Sverige.”