Allt började med att han skrev boken ”Människor i rörelse – Nio innovationer som förändrat världshistorien” (Natur & Kultur 2020).
Ett av kapitlen handlade om cykeln.
Nu får dess tidsresa en egen bok.
– Jag kände ganska snabbt att cykelns historia helt klart var värd en egen bok, säger Henrik Höjer, filosofie doktor i historia, journalist och författare.
Efter mycket faktainsamling och efterforskning kan Henrik enkelt sammanfatta cykelns historia i att den har gått i cykler.
Gamla böcker, sånger, dikter och tidningsartiklar visar med all tydlighet att cykelns popularitet har gått i vågor sedan de första kom ut på marknaden.
– När cykeln slog igenom i slutet av 1800-talet, med två lika stora hjul, blev det en hajp över hela västvärlden. Cykeln innebar även en slags frigörelse för kvinnorna som nu fick större frihet och möjlighet att lämna hemmen.
– Framför allt var det vuxna som cyklade, oftast tillhörande överklassen.
Dåtidens cykelentusiasm visste knappt några gränser. Cykelbröllop, cykeldop, till och cykelbegravningar och cykelporr förekom. Inom militären drömde man om att byta hästar mot cyklar och bröderna Wright, som drev just en cykelverkstad, fick inspiration av cykeln när de konstruerade världens första flygplan.
– Det har varit en fascinerande historieresa att ta fram material till boken. Det fanns så mycket intressant att det helt enkelt inte gick att undgå att skriva om det.
”Cykeln har verkligen en egen historia att berätta”
Henrik Höjer arbetar till vardags som journalist på nättidskriften Kvartal. Han ser sig själv som en måttlig cykelentusiast och använder cykeln för pendling till jobbet och vardagsmotion.
– Jag gillar att cykla utan att vara någon extremcyklist. Jag har en Gary Fisher MTB som har varit ett perfekt transportmedel till och från jobbet under pandemin.
Att det skulle bli en hel bok om cykelns historia var inget som var planerat. Tanken dök upp när Henrik skrev boken ”Människor i rörelse” och insåg att det fanns material till att fylla en hel bok.
– Cykling är både ett trevligt och spännande ämne som verkligen har en egen historia att berätta. Från de första ”sparkcyklarna” till höghjulingar och dagens extremcyklar.
– Dessutom har det varit intressant att läsa om hur cykelns popularitet har gått upp och ner. Hur intresset föll när bilismen tog fart och hur det ökade igen under depressionen, för att nämna ett par exempel.
I dag ser vi cykeln som ett självklart vardagsföremål och en livsstil. Ett transportmedel som i stort sett alla har och som inte väcker några reaktioner alls. Men när den lanserades vände sig folk om på gatorna för att få se den senaste tekniken, velocipeden.
– Vi reagerar inte på hissar, skrivmaskiner eller telefoner heller, men när de uppfanns blev det stor uppståndelse. Precis så var det med cykeln. Plötsligt fanns ett förnämligt transportmedel med två lika stora hjul och som bara drevs av muskelkraft.
Nu är ”Frihet på två hjul. En bok om cyklingens historia.” tryckt och klar. Henrik poängterar att det inte är en bok fullproppad med tekniskt nörderi om detaljer hit och dit.
– Det här är en bok om människorna på cykeln, om deras tankar, känslor och förhoppningar. Genom krig och fred, kärlek och hat, liv och död.
– Ett stycke intressant historia om det som vi i dag ser som en självklarhet.
Hur ska du fira bokreleasen?
– Det får nog bli med en cykeltur, helt enkelt. Vad kan vara mer passande än det?
Text: Thomas Bergkvist
Foto: Emma Ernfors Höjer