Lina Karna Kippel Photographer Copyright © Lina Karna Kippel Sweden
Artikel

Flygande känsla med höghjuling

2017-06-15

Efter att ha provat en gång var han fast. Nu vill Per-Olof Kippel att andra ska upptäcka det fantastiska med att cykla höghjuling. Under nya Retrovättern finns han på plats för att visa upp föregångaren till dagens moderna cyklar.
– Det är så otroligt häftigt att sitta där uppe. Det är en flygande känsla, säger han.

Det var verkligen kärlek vid första ögonkastet när Per-Olof Kippel testade en höghjuling för första gången. Men svårigheten att hitta ett nytt ekipage att cykla på gjorde att han startade en egen produktion.
– Äger man en är man rädd om den och lånar inte ut den hur som helst. Och de som fanns på marknaden kostade väldigt mycket pengar. Därför började jag tidigt fundera på varför ingen tillverkade bra cyklar till rimliga kostnader. Jag hittade inget bra svar, så det slutade med att jag drog i gång det projektet själv, säger han.
– Jag tänkte att ”tycker jag det är roligt, borde det finnas andra som också tycker det är roligt”.

”Ger ett omedelbart adrenalinpåslag”

Hösten 2013 körde han i gång och våren efter var de första cyklarna klara. Sedan dess har han förfinat produkten och för ett år sedan kunde han presentera ”cykeln med stort C” som han kallar det. Men vad är då som är så fantastiskt med att cykla höghjuling? Per-Olof Kippel menar att allt handlar om upplevelsen.
– Det ger ett omedelbart adrenalinpåslag. Det är så otroligt häftigt att sitta där uppe och bara trampa på tramporna som är fastmonterade på navet. Att man inte kan sätta ner foten gör att det är en flygande känsla. När man startar lyfter man och när man stannar landar man, säger Per-Olof.

Några svårigheter att lära sig att cykla höghjuling är det inte, enligt Per-Olof Kippel. Men det är viktigt att framhjulet är anpassat för cyklistens längd. I övrigt handlar mycket om planering.
– Det är som att cykla på lätt växel. Det gäller bara att komma över den där första skräcken. Och du behöver ha en väldigt planerad körning, där du undviker att stanna under resans gång, säger han och fortsätter.
– Du sitter rakt ovanför hjulet, du kan aldrig resa dig upp, det finns ingen fjädring, utan du känner av underlaget väldigt väl. Cykeln blir en direkt förlängning av dig och det ger en alldeles speciell känsla av att vara ett med sin cykel.

Finns på plats under Retrovättern

Under Vätternrundans uppvisningslopp Retrovättern kommer Per-Olof Kippel att finnas på plats i Motala och visa upp höghjulingen. Först med tidsenlig klädsel som det kunde se ut under höghjulingens guldålder i slutet av 1800-talet. Sedan svidar han om. Till moderna cykelkläder och aerohjälm.
– Jag vill visa den andra sidan också. Så som jag använder den. Det här är inte cyklar som hör hemma på museet, utan jag tillverkar dem för att de ska användas. Det är kul att visa båda sidorna av myntet. Man kan cykla långsamt och njuta, men sedan kan man cykla fort också.

Allra roligast tycker han det är att cykla många tillsammans. Nu hoppas han att allt fler svenskar ska upptäcka tjusningen med höghjulingen.
– Nu när cykeln tillverkas i Sverige kanske vi kan bli ett framgångsland och kanske kan vi få ihop ett landslag. 

Text: Pierre Henriksson
Foto: Lina Karna Kippel

Per-Olof Kippel

Ålder: 49.
Bor: Tomelilla.
Familj: Fru och barn.
Yrke: Arkitekt.

Höghjuling

En höghjuling är en tidig typ av cykel utan utväxling, där framhjulet sitter på samma axel som pedalerna. Höghjulingar var populära under andra halvan av 1800-talet.

Det främre hjulet har en diameter på ungefär 1,5 meter medan det bakre är mycket mindre. På engelska kallades de därför penny-farthing efter de brittiska mynten penny och farthing som är väldigt olika i storlek.

Källa: Wikipedia