Artikel

Så cyklar du i grupp

2016-04-21

Under Vätternrundan är chansen stor att du hamnar i en grupp – precis som du sett elitcyklisterna göra under de stora loppen på tv. För en van cyklist, som kan utnyttja gruppen till att minska luftmotståndet, kan det se enkelt ut. Men för nybörjaren kan det i stället kännas främmande att cykla tillsammans så tätt, i hög fart där man har cyklister bara centimeter till höger, vänster, bakom och framför sig.
Det krävs en del träning innan man behärskar och kan dra nytta fördelarna av tekniken.
Men hur gör man och vilka är de oskrivna reglerna? Cykla reder ut begreppen.

1. Först och främst är det hänsyn och sunt förnuft som gäller i en grupp. I ett motionslopp säger grundprincipen att långsamma cyklister håller till höger medan snabba cyklister kör om till vänster.

2. Då man ligger tätt är det viktigt att ha framförhållning och att vara uppmärksam på vad som händer omkring dig. Titta bakåt om du ska förflytta dig för att vara säker på att du inte riskerar att kollidera med någon annan.
Se till att de andra i god tid får reda på vad du ska göra genom att visa tecken och förflytta dig med lugna rörelser. Res dig inte heller för snabbt, det kan skjuta bak din cykel och riskera onödiga närkontakter med de bakomvarande.

3. Försök att hålla hjulen bakom framförvarande cyklists hjul. Kommer hjulen upp jämsides är risken stor att de stöter ihop med en trolig krasch som följd.

4. Undvik helst bromsen. För att minska farten bör du i stället gå ut till sidan in i vinden för att få ned farten och gå sedan in i klungan igen.

5. Ligger du först i nedförsbackar ska du trampa på, annars får cyklisterna bakom bromsa, stanna upp och även de trampa på.
I uppförsbackarna ska man även där försöka hålla tempot, och kanske till och med öka farten något i början av stigningen. Åtminstone till dess att alla cyklister har kommit in i backen, så att de bakomvarande inte kör in i varandra.

6. Vill du uträtta behov, äta, dricka, snyta dig alternativt ta av eller på något klädesplagg bör du först se till att du lägger dig sist i klungan. Annars är risken stor att du stör någon annan.

7. Hamnar du en bit efter cyklisten framför dig och känner att det blir en för stor lucka? Spurta inte ikapp och ödsla onödig kraft, då tröttnar du snabbt. Öka tempot långsamt och kom igen med en jämn fart i stället. Det tjänar du på i längden.


Detta är en del ur nybörjarguiden. Fler artiklar ur serien: 
Tecken som hjälper dig på vägen
Ät rätt inför rundan
Cykelteknik – här är knepen
Så klär du dig rätt
Skaderisker för nybörjare
Träningen som gör dig redo inför Vätternrundan