Med tre minuters marginal klarade teamet att passera mållinjen i Motala och jublet visste inga gränser.
Dags för start i Motala. 29 förväntansfulla cyklister, tillsammans med Vätternrundans vd Oskar Sundblad, väntar på att få köra de 31,5 milen runt Vättern.
Broöppningen efter bara några meter gav några extra minuters väntan, men det var glada miner i gruppen i alla fall.
Ett samlat gäng på väg söderut genom östgötaslätten.
De långa stigningarna på den nya bansträckningen blev en rejäl utmaning för stumma ben.
Trötta, men lyckliga, cyklister kunder pusta ut efter målgång.
Självklart firades det med bubbel när gänget samlades i målfållan.
Efter 7,57 kunde årets upplaga av Škoda Cycling Team fira att premiären av Vätternrundan 315 var avklarad.
Artikel

Škoda Cycling Team klarade tidsmålet med tre minuter

2021-09-15

Aningen nervösa, men samtidigt rejält taggade.
    Det var ett sammanbitet och laddat Škoda Cycling Team som lämnade startområdet i Motala den 4 september för årets upplaga av Vätterrundan.
Skulle gruppen klara den nya och längre bansträckning, men fortsatt på under åtta timmars cykling?

Två års väntan var över. Efter otaliga timmar av träning och förberedelser var det för drygt en vecka sedan äntligen dags för teamet att få cykla runt Vättern. Planen var att hålla en något högre snittfart än vanligt ner till Jönköping för att skapa marginal till den nya bansträckningen från Askersund.
   En plan som teamet lyckades med.
   – Spänningen vid mållinjen var påtaglig när det började dra ihop sig och när förste man passerade mållinjen efter 7,57 steg jublet, säger Erik Leonsson i Škoda Cycling Team.

Vädret var helt optimalt, lite lätt nordlig vind, sol och blå himmel, när de 29 cyklisterna lämnade starten på förmiddagen. Men gruppen hann bara några hundra meter innan broöppning i Motala orsakade ett ofrivilligt stopp på några minuter. Viktiga minuter när jakten på tid hade inletts.
   – Vägen söderut gick dock bra. Väl nere i Jönköping hade snittfarten legat på 43 km/h, säger Erik.

Fortsatt högt tempo efter Fagerhult

Trötta cyklister nådde Fagerhult, men stämningen var på topp. Energi fylldes på och efter fem minuter rullade teamet vidare. Tempot var fortsatt högt och en del i gänget blev återkommande besökare bak i svansen på klungan. Ytterligare tre cyklister föll av innan sista depån i Boviken nåddes efter 22 mil.
   – Här var det viktigt att ladda batterierna så att de sista dryga tio milen skulle klaras av. Härifrån och hela vägen till Motala krävdes det hög fart om målet med åtta timmar skulle klaras, säger Erik.

Nu väntade den nya bansträckningen. Vackrare väg och natur än tidigare, men också betydligt tuffare stigningar som blev en rejäl utmaning för stumma ben. Laget susade förbi Askersund, Zinkgruvan och Godegård. Samarbetet i klungan var nere på några få individer under den tuffaste delen, men efter Godegård, och när laget nådde väg 50 igen, kom ett gäng cyklister upp i rotationen och växlade av dragjobbet.

Teamets bil och MC-fotograf vek av när två mil återstod. Då var det bara full fart framåt som gällde. Och teamet lyckades med målsättningen med tre minuters marginal.
   – Några cyklister trodde inte på tiden och flera av de mest erfarna cyklisterna underströk att det här var deras hårdaste prestation någonsin, säger Erik och avslutar:
   – Škoda Cycling Team vill rikta ett stort tack till Vätternrundan för ett fantastiskt arrangemang under rådande omständigheter, till alla som hejade på teamet utefter vägarna och till er som följt och stöttat laget fram till målet.

Text: Thomas Bergkvist
Foto: Hans Berggren

Škoda Cycling Team

Varje år rekryteras 15 nya cyklister till teamet, kvinnor och män i alla ådrar från hela landet. Tillsammans med lika många handplockade ambassadörer ges dessa cyklister en unik och personlig utvecklingsmöjlighet för att nå maximalt resultat under en säsong. Målet är att laget tillsammans ska cykla Vätternrundan på under åtta timmar.

Vill du söka till Škoda Cycling Team? Här kan du läsa mer!