Att köpa en elcykel kan kännas svårt. Cykla tog hjälp av Martin Silberg, eftermarknadsansvarig på Cycleurope, för att ta reda på det viktigaste man bör tänka på inför sitt framtida köp:
– Inför köpet är det viktigt att ställa sig frågorna; Vem är jag? Vad ska jag använda elcykeln till? Hur ska jag använda den? Kommer jag ha vagn eller barnsits? Var bor jag någonstans?
– Utifrån dessa frågor kan man analysera sig fram till vilken typ av motor elcykeln man köper bör ha.
Framhjulsdriven motor:
Optimal för platt terräng, lägre totalvikt, kortare turer och mer bekväm användning. Motorn ger maximal kraft hela tiden, då den inte känner av hur hårt användaren trampar. Därför är såväl batteriförbrukningen som belastningen högre med en framhjulsmotor. Den är dock väldigt behaglig.
Passar bäst för: ”Nöjescyklaren”.
Centermotor:
Är det backigt där du cyklar eller om du drar tungt är det bättre med en cykel med mittmotor. Den ger en mer känsla av en ”vanlig” cykel än de övriga, känner oftast av hur hårt du trampar och ger assistans utifrån det. Trampar du hårdare vill du också få mer hjälp från motorn, vilket även gör att batteriförbrukningen blir lägre. Med en centermotor blir cykeln mer stabil, då tyngdpunkten är låg och central.
Passar bäst för: Pendlingscyklisten.
Bakhjulsdriven motor:
En bakhjulsmotor är relativt lik en framhjulsmotor. Skillnaden är att det i stället för en ”åka med”-känsla känns mer som att cykeln puttar en framåt . På en citycykel kan det ge fel viktfördelning på cykeln, vilket gör att bakhjulsdrivna elcyklar hellre passar på lite sportigare cyklar eller MTB. Detta då man oftast har batteriet i ramens underrör och sitter mer framåtlutad.
Passar bäst för: Träningscyklisten.
Det absolut viktigaste är dock att man bör prova alternativen live så att man själv känner bäst vad som passar. Då det är en relativt stor investering är det viktigt att hitta rätt från början. En centermotor kostar mer, men om det är det som passar bäst utifrån förutsättningar är det också det man ska köpa för att bli så nöjd som möjligt.
Med regeringens nya elcykelpremie, som ger 25 procent tillbaka, kan fler välja en elcykel och den
som redan är spekulant kan prioritera högre kvalitet och utökad funktionalitet.
Mer om elcyklar
- I Cyklapodden avsnitt två, berättade Johanna Smedberg och Ulrik Bengtsson om hur Cycleurope ser på elcyklar.
- Här kan du läsa om hur elcykeln växer fram hos Cycleurope i Varberg.