Nu har vi ett svenskt continentallag. Före jul bildades Motala AIF Serneke Allebike, ett herrlag på den tredje högsta nivån i världen – UCI Continental. Nu har vi ett svenskt continentallag igen. Före jul bildades Motala AIF Serneke Allebike, ett herrlag på den tredje högsta nivån i världen – UCI Continental.
Här är ledarteamet. Lars Wahlqvist i mitten med Mats Harring till vänster och Christer Leander till höger.
Artikel

Nytt svenskt continentallag när Maif CK satsar utomlands

2022-01-02

Nu blir det återigen svensk fägring på den internationella cykeltouren.
    Strax före jul bildades Motala AIF Serneke Allebike, ett svenskt herrlag på den tredje högsta nivån i världen – UCI Continental.
– Vi vill ge svenska cyklister större chans att tävla utomlands, säger Lars ”Lawa” Wahlqvist, sportchef för teamet.

Med covid har det blivit allt svårare för talangfulla svenskar att få plats i de utländska proffsstallen. Men nu blir det mer blågult på tävlingar utomlands.
    – Jag och Mats Harring (som delar sportchefsysslan med Lars) pratade i somras om att ta vårt lag vidare. Vi vill ge våra duktiga cyklister en chans att ta sig vidare och då ser vi det här som den enda chansen. Dels för att komma ut på tävlingar i Europa tidigt på våren, dels för att få chansen till de stora tävlingarna under säsongen, säger Lars.

”Oerhört viktigt för utvecklingen”

Redan 2015 startade Motala AIF CK en stor satsning på framtiden med de juniorcyklister som fanns i klubben och har sedan dess haft stora framgångar på nationell nivå. Ett antal av de cyklisterna finns nu också med i det elva man starka lag med som bildar Continental-teamet.
    – Det här blir ett ganska stort steg, men jag tror att det kommer att gå bra. Det är otroligt viktigt för utvecklingen att möta tuffare motstånd och något som behövs för att komma till nästa nivå. Många svenska cyklister har fysiken, men inte erfarenheten. Något de får här, säger Lars Wahlqvist, som själv tillbringade ett antal år på proffstouren under 1980-talet.

Hur kommer det här påverka cyklisternas vardag?

– På Continental-nivån får de ingen ersättning. Däremot kommer de att få vara ute och tävla mycket mer. Vilket är nog så viktigt för deras cykelframtid.

Första tävlingen blir i Kroatien

Om inte pandemin ställer till det är planen att första utlandstrippen nästa säsong ska gå till Kroatien i början av mars. Sedan följer en flerdagarstour i Nederländerna på hemvägen och därefter ett antal tävlingar i Norden. Sedan rullar det på.
    – Genom den här satsningen hoppas vi även att vi ökar intresset för cyklingen i stort.

Text: Pierre Henriksson
Foto: Micke Fransson/Teambild.se

Motala AIF Serneke Allebike

Truppen består av bröderna Jonathan och Jacob Ahlsson, Lukas Vernersson, Niklas Jagerstål, Samuel Lord, Anton Dahlblom, Linus Eriksson Kvist, Richard Larsén, Hugo Lennartsson, Filip Mård och Edvin Lovidius.

Ansvariga ledare är sportcheferna Lars Wahlqvist och Mats Harring, mekaniker Jörgen Jangvik och Team Manager Christer Leander.

Så fungerar den internationella tävlingsverksamheten

Lagen inom UCI, Internationella Cykelförbundet, är uppdelade i tre divisioner:

  • Det högsta är UCI World Tour, de lag med proffscyklister och betald personal som alltid är garanterade platser i de stora cykelloppen.
  • Därefter kommer UCI Pro Continental där personal och cyklister har en lön, men lagen är mindre än World Tour-lagen.
  • UCI Continental är den lägsta kategorin där Motala AIF Serneke Allebike hamnar. Där finns de mindre lagen, där många drivs mer på ideell basis med en betydligt lägre budget än de två övre kategorierna av lag. Personal och cyklister ska dock vara kontrakterade och registrerade hos UCI, vilket innebär en hel del administration.
    Det är också den här nivån som danska Riwal (med Lucas Ericsson och Kim Magnusson) samt norska Team COOP (Jacob Ericsson) körde under 2021.