Uppsala ska bli Sveriges bästa cykelkommun. Ett led i den ambitiösa målsättningen är inrättandet av ett cykelråd för bättre kommunikation med invånarna.
– Det handlar om att i ett tidigt skede i planeringen för cykelåtgärder få inspel och synpunkter på vad som ska prioriteras och hur cykelmiljöerna ska utformas, säger Johan Lundqvist (MP), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
Bakgrunden är ett ambitiöst cykelarbete under de senaste fem åren. Uppsala har investerat rejält vad gäller framkomlighet och bekvämlighet för kommunens cyklister.
Samtidigt har det funnits ett behov av bättre kommunikation med cyklisterna. De åsikter som i dag förs fram kommer oftast först efter att exempelvis en ny cykelled är byggd. Med ett cykelråd hoppas kommunen på en mer formaliserad dialog redan innan något står färdigt.
– Vi vill få in ett brett perspektiv i cykelrådet, både när det gäller representation och förslag från allmänheten. Det är så klart svårt, men med den valda sammansättningen har vi bra förutsättningar för att få in olika synpunkter från olika typer av cyklister, säger Johan Lundqvist.
Cykelrådet består av 15–20 medlemmar och här finns bland annat politiker, tjänstemän och lokala cykel-föreningar representerade. Uppgifterna är varierande. Bland annat ska rådet skapa en gemensam målbild för utvecklingen av cyklandet i Uppsala, i samspel med andra trafikanter. Rådet ska dessutom medverka till att en samsyn nås i såväl planering och byggnation som drift och underhåll av stadens cykelinfrastruktur.
– Grundidén kommer från cyklister som har skrivit till kommunen och bett om ett cykelråd. I en åtgärdslista från förra året beslutade gatu- och samhällsmiljönämnden att en av punkterna skulle vara att inrätta ett cykelråd. I februari fattades själva beslutet att vi ska ha ett råd och vilka som ska vara representanter. Nu ska vi bjuda in olika föreningar och till sommaren ska rådet kunna börja arbeta, säger Johan Lundqvist.
Cykelrådet är inte den enda satsningen som Uppsala kommun gör för en bättre cykelmiljö. Målsättningen är att bli Sveriges bästa cykelstad och i Cykelfrämjandets ranking från 2016 ligger Uppsala på en delad andraplats tillsammans med Malmö. Bäst är Lund.
– Vi har goda förhoppningar om att kunna bli etta. Det är en bra målsättning att jobba efter. Men det viktigaste är att ha bra cykelinfrastruktur oavsett hur det ser ut i andra städer, säger Johan Lundqvist.
Satsningarna under de senaste fem åren har gett effekt och enligt den resvaneundersökning som gjordes 2015 var cykeln mer populär än bilen – för första gången någonsin i kommunen. Tack vare alla stadens studenter har Uppsala dessutom en lång cykeltradition.
– Jag skulle säga att våra satsningar har fått ett positivt bemötande från i stort sett hela allmänheten. Sedan kommer det alltid synpunkter från vissa trafikanter om cyklisternas trafikbeteende så fort cykelinfrastrukturen diskuteras, säger Johan Lundqvist och berättar samtidigt att kommunen bland annat genomför åtgärder på olika språk för att informera utbytesstudenter om cykelreglerna.
Just nu satsar Uppsala på snabbcykelleder som Johan Lundqvist beskriver som en stor och viktig satsning. Här ska det bland annat finnas cykelpassager där cyklisterna i formell mening har företräde gentemot biltrafiken i korsningarna.
– Vinterväghållningen är också en viktig fråga för att kunna använda cykeln året runt. Vi har saltsopning och tidig sandupptagning, dessutom har vi satt ner foten vad gäller ett cykelparkeringsgarage vid resecentrum. Det är verkligen jätteroligt att det har blivit något konkret av det.
Text: Johan Larsson
Foto: Uppsala kommun
Cykelrådet i Uppsala kommun
Cykelrådet består av 15–20 medlemmar: tre politiker, fyra tjänstemän från stadsbyggnadsförvaltningen, två representanter för lokala cykelföreningar och två från lokala cykelhandlare, två representanter för trafiksäkerhetsrådet, en från polisen och två studentrepresentanter från de båda universiteten. Vid behov kan rådets sammansättning ändras beroende på de frågor som aktualiseras och behöver diskuteras.
Det händer också i Uppsala
Uppsala Cykelklubb vill, tillsammans med kommunen, bygga Uppsala Cykelcentrum. Ett projekt som skulle göra staden till Skandinaviens cykelcentrum. Det handlar om velodrom, asfaltbana och cykelcrossbana till en kostnad av cirka 370 miljoner kronor. Projektet är dock fortfarande i sin linda.