Landsvägssäsongen går mot sitt slut och cykelcrossens dito tar vid. Nytt för grenen i år? Förbundskaptenen för cykelcrosslandslaget. Möt Marcus Johansson.
I somras blev det officiellt att Marcus Johansson tar över ansvaret som förbundskapten för cykelcrosslandslaget. Och för honom är det 100 procent cykling som gäller. Redan som 13-åring var han frälst och satsade helhjärtat på MTB. Senare övergick han till landsvägscykling och gjorde bland annat sex säsonger i Motala AIF:s elitlag. 2010 tillträdde han sin tjänst som tränare på Hagströmska Cykelgymnasium, ett uppdrag han från och med nu ska kombinera med förbundskaptenrollen.
– Jag har mycket erfarenhet av att jobba med människor. Det är där jag hoppas kunna tillföra mycket. Jag har bra koll på vad som krävs för att bli en riktigt duktig cyklist och hoppas kunna hjälpa dem att höja sig en nivå ytterligare i landslaget, säger han.
Cykelcross är en relativt liten gren i cykelsverige och budgeten likaså, beskriver Marcus. Så snart han har satt sig in i rollen ordentligt hoppas han kunna sätta sin prägel på arbetet.
– Hasse (Hans Mård) som jag efterträder har gjort ett bra jobb. Till en början tror jag inte att det märks så mycket att jag tar över, men allteftersom hoppas jag kunna sätta min touch på det. Det hade varit kul att hitta lösningar och få mer pengar att arbeta med, vilket är det som krävs, säger Marcus.
Hur står sig svensk cykelcross internationellt?
– Vi har en ganska smal, men förhållandevis hög kapacitet sett till hur liten sporten är i Sverige. Förbundets mål är att försöka slå oss in på topp 20-listor på internationella tävlingar och det är realistiskt. Jag tror att både våra juniorer och elitåkare har möjlighet till det i ett bra lopp.
Hur lockas fler till sporten?
– Som det är nu är det en liten sport. Det finns en liten skara som satsar, men de flesta kommer från MTB eller landsväg. Hasse har gjort det bra med att få ungdomar att få upp ögonen och satsa på sporten.
– Att nå den stora massan och att få fler att börja cykla cykelcross kommer jag verka för genom att få fram ett framgångsrikt landslag som syns mycket. Jag vet att förbundet har skaffat ett 100-tal cyklar de lånar ut till föreningar för att sänka tröskeln. Cykel är en dyr sport och det är just nu en rätt hög tröskel att vara aktiv. Det känns som att förbundet tar steg i rätt riktning hela tiden.
Cykelcrossäsongen startade redan nu i helgen, den 15–16 september, med CX-pokalen i Falun. Där fick Marcus en första chans att möta sina landslagscyklister.
– Jag ville samla alla och informera om uttagningskriterier, mina förväntningar och vad som krävs för att man ska få vara med, säger han.
Text: Johan Fransson
Foto: Privat
Marcus Johansson
Ålder: 33 år.
Bor: I Falun sedan 2006. Ursprungligen från Herrljunga.
Yrke: Tränare på Hagströmska Cykelgymnasium.
Cyklar helst: ”På någon av de byggda lederna runt Lugnet. Det är tre minuter dit från min ytterdörr. Trysil är riktigt bra också”.
Cykelcross
En tävlingsform i cykel som blir allt större. Tävlingarna framförs på en varvbana, med en total tävlingstid på omkring 60 minuter. Banan ska innehålla varierande terräng som exempelvis stig, sand, väg och äng, samt hinder på vägen för att skapa situationer där cykeln måste bäras. Tävlingscyklarna kan förklaras som landsvägscyklar, men med mer robusta hjul, växlar och bromsar samt bredare däck med större mönster.
Cykelcross-säsongen sträcker sig främst från tidig höst till vinter.