Cykeln får stanna hemma när termometern sjunker ner mot minus 20 grader. Annars cyklar Östersundsbon Henrik Berg till jobbet varje dag – året runt.
– En och annan har tittat lite konstigt på mig när jag kommer cyklande klockan 6 på morgonen längs en snöig väg, säger han.
Han försöker cykla till jobbet så ofta som det bara går. Det enda som hindrar honom är egentligen de dagar när kylan blir alldeles för extrem.
– Någon gång har det varit ner mot minus 17 grader och ordentlig blåst. Jag trodde att det skulle gå bra, men med fartvinden blev risken för köldskador i ansiktet alldeles för stor, säger Henrik och lägger till:
– Men jag har även lämnat cykeln hemma när värmen har stigit på vintern. Det blir besvärligt när det är slaskigt och spårigt, däremot är hårt packad snö inga som helst problem. Då går det nästan med vanliga däck.
Livet på vintervägarna utanför Östersund är väl beskrivet i Henriks blogg där han delar med sig av tips och råd till sina läsare. Det som 2010 började som en träningsdagbok är nu lika mycket ett forum för att inspirera andra till att börja träna.
– I våras och somras skrev jag ganska mycket om löpning eftersom jag då tränade inför årets Fjällmaraton. Nu har det gått över mer till styrketräning och när vintern tar fart ordentligt lär det bli en hel del vintercykling, säger han.
Han beskriver sig själv som en pendlingscyklist. Ända sedan högstadiet har Henrik cyklat till skolan eller jobbet. På så sätt har cyklingen blivit som en del av hans vanliga träning. Däremot har han aldrig tränat cykling organiserat eller varit en flitig loppdeltagare. Undantaget är Vätternrundan 2009 som han genomförde som en del i En svensk klassiker.
– Jag försöker att cykla så mycket det bara går, men det beror mycket på vad jag har tränat i övrigt. När jag hade 13 kilometer till jobbet, cyklade jag inte varje dag, utan höll mig till tre dagar i veckan. Nu har jag inte lika långt, så då blir det varje dag, säger han.
Jag såg det som en utmaning att kunna sticka ut och cykla även om det ligger packad snö på vägen och det är minusgrader.
Just de där tre dagarna har sin förklaring. För några år sedan körde Östersunds kommun en kampanj där de lovade en belöning till alla som cyklade till jobbet minst tre dagar i veckan under vintern. Även om Henrik inte bodde i kommunen hakade han ändå på utmaningen.
– Jag hade visserligen cyklat på vintern tidigare, men det var i Halmstad och innebar inte direkt någon större utmaning. Det var mest blött och kallt, men sällan halt. Så där var det inga större problem, säger han.
Och egentligen är det heller inga problem i Östersund, huvudsaken är att utrustningen är rätt.
– Många tänker att cykling mest är en vår- och sommarsysselsättning som man gör i kortärmat på hård och fin asfalt i solsken. Men jag såg det som en utmaning att kunna sticka ut och cykla även om det ligger packad snö på vägen och det är minusgrader.
Henriks klädsel under vintermånaderna följer den klassiska devisen om lager på lager. Först något isolerande som transporterar bort svetten, sedan något värmande och sist ett lager som skyddar mot vind och vatten.
– Jag utgår från mina vanliga cykelkläder och har vadderade cykelbyxor och cykeltröja närmast kroppen. Därefter lägger jag på lager beroende på väderlek. Oftast blir det en träningsoverall för skidåkning ovanpå cykelkläderna. Den sitter lite tajtare än en vanlig overall plus att den är vindtät och lite tjockare framtill. Är det riktigt kallt avslutar jag med en vindjacka, säger han.
I övrigt är det standardtipset för utomhusträning som gäller: du ska frysa lite innan du kör i gång. Annars är risken att du svettas för mycket och sedan blir kall när tempot går ner. Henrik börjar därför alltid med tunnare klädsel och har istället med sig ett lager till i en väska.
– Det är bra att ha med sig något varmare plagg ifall man behöver stanna en längre stund, eller om man exempelvis får punktering. Det kan till exempel vara en tunn fleecejacka för att snabbt få upp värmen, säger han.
Cykeln har Henrik utrustat med vanliga dubbdäck, vilket räcker gott och väl för att klara sig bra under vintern. Sedan har han även ordentlig belysning och gott om reflexer. Dels för att synas, dels för att själv kunna se hinder i tid.
– För egen del tycker jag att det är skönt med en rejäl lampa så att man ser om det är ojämnt eller spårigt. Det är jäkligt skönt att upptäcka en isfläck lite tidigare än fem meter före, säger han och fortsätter:
– Ibland har jag kört med pannlampa och även haft två lampor på styret. En rejäl som lyser upp bra och en mindre diodlampa som reserv.
Dessutom har Henrik monterat fast specialstänkskärmar, vilket är väldigt praktiskt vid slaskväder.
– Framför allt är det skönt att inte bli blöt om fötterna, då blir man kall ganska fort. Annars kan man anpassa cykeln lite efter sina egna behov. Jag har till exempel satt fast reflexband på både sadelstolpen och styret så att jag ska synas ordentligt.
Text: Johan Larsson
Foto: Privat
HENRIK BERG
Ålder: 35.
Bor: Östersund.
Familj: Fru och tre barn.
Yrke: Teknikinformatör.
Intressen: Förutom att umgås familjen är det friluftsliv, träning, film, böcker och musik.
Cykel: Fuji Sportif 1.3.
Kolla in Henriks blogg på henrikberg.blogspot.se
Henriks bästa tips för vintercykling
- Skaffa ett par ordentliga dubbdäck. Ju fler dubbar desto bättre fäste, men de är också tyngre.
- Håll fötter och händer varma. Tumvantar är varmast, men knepiga att växla och bromsa med. Då är lobsterhandskar smidigare. På fötterna är det bra med fodrade skoöverdrag och ullstrumpor.
- Se till att du syns bra. Bär exempelvis signalgula plagg med reflexer ytterst. Det finns även hjälmöverdrag och ryggsäcksöverdrag med reflexer. Se till att du har reflexer och ordentlig belysning på cykeln.
- Var uppmärksam när du cyklar i trafiken. Håll koll på vägen framför så att du ser hinder, mötande bilar, snösträngar, isfläckar eller liknande. Lyssna inte på musik eftersom du då inte hör om det kommer bilar bakifrån.
- Planera din cykling. Ta med extra plagg ifall det blir för kallt eller om du blir stående med punka. Om du cykelpendlar, se till att ha gott om tid så du inte behöver stressa och cykla fortare än vad underlaget tillåter.