I mitten av november fick han Svensk cyklings opinionspris 2020. För Cykla.se berättar Daniel Helldén om sin pendling, sitt cykelengagemang och varför han brinner så mycket för att förbättra infrastrukturen för cyklister.
– Det är helt nödvändigt. Och nu har vi börjat vända trenden, säger han.
Sedan miljöpartisten Daniel Helldén tillträdde som trafikborgarråd i Stockholms stad 2014 har han blivit en stor profil. Inte minst för sitt engagemang för cykling och förbättrad cykelinfrastruktur. Något som också har lett till att han för ett par veckor sedan fick paraplyorganisationen Svensk cyklings opinionspris 2020.
– Det hade jag inte väntat mig. Det känns fantastiskt och är ett erkännande som är otroligt skönt att få, säger han.
I motiveringen nämns det att Daniel Helldén är den starkaste politiska rösten för Sveriges alla cyklister just nu.
– Allt fler i Sverige cyklar och tydligast är ökningen i Stockholm. Det är resultatet av ett långvarigt arbete med att förbättra framkomligheten och göra det enklare för cyklister. Drivande i detta arbete är Daniel Helldén, förklarar Klas Elm, vd Svensk cykling.
Vill få fler stockholmare att cykla
Under den 55-årige miljöpartistens tid som trafikborgarråd har det beslutats om cykelsatsningar på två miljarder kronor i huvudstaden.
– Det är helt nödvändigt. Under den andra halvan av 1900-talet handlade i stort sett alla infrastrukturinvesteringar om att underlätta för bilar. Nu har vi sett till att vända den trenden. Något som verkligen behövs, säger Daniel Helldén och fortsätter:
– Vi har som mål att fler stockholmare ska cykla och att vi ska bli en ledande cykelstad. I dagsläget är vi långt ifrån exempelvis Amsterdam och Köpenhamn, men vi har som mål att komma ikapp dem. Det ska vara enkelt, tryggt och säkert att cykla i Stockholm.
Hur gör ni det?
– Vi skapar säkra cykelvägar på de stora pendelstråken som är separerade från bilvägarna. Det tillsammans med reformen att få cykla mot enkelriktat. Målet är att hela vägnätet ska anpassas för cyklar i stället för bilar. Cyklingen är en otroligt viktig del för att klara klimat- och miljömålen och vi vill få folk att inse att cykeln kan vara det primära valet. I en stad där man bor tätt och kan cykla ska man göra det, däremot fattar jag att det inte alltid är möjligt på landsbygden.
Cykelsatsningar som ger effekt
Stockholms cykelsatsningar har varit många de senaste åren. Och fler ska det bli. Det är i stort sett alla politiker överens om.
– Det finns en stor konsensus om att vi måste satsa på cykelinfrastrukturen. Målsättningen är att hela tiden öka andelen cyklister och få in nya grupper i cyklingen, sådana som tidigare har åkt bil eller använt kollektivtrafiken.
– Vi ser också att våra satsningar ger effekt. Vi har aldrig haft så många cyklister som i dag. En intressant trend är att det börjar bli ett litet lugnare tempo, och det är ett tecken på att vi börjar få in nya typer av cyklister. Vi ser också en kraftig ökning av elcyklar. De håller visserligen relativt hög hastighet, men de som cyklar på dem är generellt mer hänsynstagande.
Daniel Helldén är själv en av dem som har funnit tjusningen i det elassisterade transportmedlet. Det är ofta med en sådan han nu för tiden tar sig till och från jobbet.
– Mest för att jag inte vill komma fram svettig. Då är det perfekt att ta elcykeln – det är en välsignelse. Men jag cyklar gärna annat också, det är så otroligt smidigt och en fantastisk njutning. Det finns en frihet som jag uppskattar och man slipper vara beroende av massa annat.
”Cykelboomen har bara börjat”
När Stockholms stad nyligen presenterade sin budget för 2021 fanns flera nya cykelsatsningar med.
– Vi erbjuder nu förmånscyklar till stadens alla cirka 40 000 anställda, bygger ännu fler cykelbanor, cykelparkeringar och ökar antalet stöldsäkra cykelboxar. Samtidigt inför vi en rullande cykeljour som snabbt ska åtgärda uppkomna problem i befintlig cykelinfrastruktur och snabbt avhjälpa hinder. Cykelboomen har bara börjat, konstaterar Daniel Helldén avslutningsvis.
Text: Pierre Henriksson
Foto: Pressbild