Tycker du att fötterna blir kalla när du cyklar på vintern? Det finns lösningar. Cyklas prylexpert Leif Åström ger tips och råd vad du bör tänka på vad gäller vinterskor och elsulor.
Hur kallt är kallt och hur varmt är varmt? Det beror på både väder och hur frusen du är. Starta med vinterskor samt ullstrumpor och ullsulor. Om tårna trots allt vill ha mer värme – komplettera då med elsulor.
Vinterskor
Hur varma vinterskor är styrs av faktorer som design, material i sko och sula samt typ av foder. Resultatet kan bli modeller som klarar allt ifrån ”riktig” vinter till slask och blask kring nollan. Ju tyngre desto varmare kan vara en tumregel. Räkna i alla fall med minst 1 000 gram för ett par skor som håller tårna varma i vinter.
Vattentätt material får gärna andas, typ GoreTex, för att minimera ”svettig gummistövel”-känsla. Sedan bör skaften också sluta tätt kring benen för att skorna ska hålla fötterna torra.
Normalt är lästen rymlig men överdriv inte med strumpor och sulor. Extra allt ger inte mer värme, utan snarare mindre om det blir knökfullt och tårna inte har plats att vifta.
Elsulor
Batterivärme är inte förstaval i vinter, men för hopplöst kalla tår kan det kännas helt rätt. Särskilt om elementen sitter monterade framtill på sulorna och levererar värmen direkt.
Svaga punkten i värmesystemet kan vara sladdar och batterier. Med klena sladdar gäller att låta bli ryck och slit för att minimera risken att strömavbrott släcker värmen för gott. Saknas IP-klassad tätning mot vatten gillar batterierna bara ”riktig” vinter. Inte slask och blask
kring nollan.
Text: Leif Åström
Foto: Shutterstock