Framför sig har cyklisterna 21 stenhårda etapper och totalt 361 mil.
På fredagen inleds klassikern Giro d’ Italia för 100:e gången – där ett telegram från en tidningsredaktör blev startskottet för tävlingen.
La Gazzetta dello Sport-redaktören Tullo Morgagni ansåg att det behövdes ett cykellopp runt hela Italien och tog saken i egna händer. Via ett telegram till tidningens ägare Emilio Costamagna och cykelredaktören Armando Cougnet framförde Morgagni sina idéer.
Först saknades pengar för att dra i gång ett lopp. Men tidningsägaren hade sett vilken framgång Giro di Lombardia och Milan–San Remo varit och bestämde sig för att starta en ny tävling – som fick namnet Giro d’ Italia.
Den 7 augusti 1908 meddelades det i tidningen att tävlingen skulle hållas i maj det efterföljande året.
För att skaka fram pengar vände sig de tre arrangörerna till vännen och revisorn Primo Bongrami på banken Cassa di Rasparmio. Tack vare donationer och egna rejäla ansträngningar lyckades Bongrami komma över de 25 000 lire som behövdes för att täcka driftskostnaderna.
Strax före klockan 03.00 den 13 maj 1909 drog 127 cyklister iväg på den historiska etappen. Loppet delades upp i åtta steg och totalt tog sig 49 cyklister i mål. Vinnare blev Luigi Ganna, som under tävlingens gång vann tre etappsegrar.
Under de första åren användes ett poängbaserat system för att få fram en segrare. Detta ändrades 1914 till ett tidsbaserat system, där cyklisten med den lägsta sammanlagda tiden skulle vinna.
I samband med första världskriget ställdes tävlingen in fyra år på raken. På 1920-talet hette den stora stjärnan Alfredo Binda – som vann inte mindre än fem gånger. Dominansen var så total att arrangören La Gazzetta dello Sport erbjöd honom att dra ner på tempot och låta någon annan vinna – något som Binda vägrade.
Några år senare tog Gino Bartali över tronen och lyckades vinna 1936 och 1937. Sedan stoppade andra världskriget tävlingen under fem år, men 1946 var Bartali tillbaka i fin gammal form och vann Girot på nytt. Därefter fick Fausto Coppi chansen att briljera i de italienska bergen och tog totalt fem segrar.
Fram till slutet av 1960-talet fanns ingen given stjärna. Då kom belgaren Eddy Merckx fram och revolutionerade hela cykelsporten. Merckx, som brukar betraktas som den främste cyklisten genom tiderna, tog totalt 525 segrar under sin karriär, varav fem i Giro d’ Italia. Han bar dessutom den rosa ledartröjan i tävlingen i sammanlagt 77 dagar. Förutom segrarna i Italien vann Merckx Tour de France fem gånger – en bragd som endast ett fåtal andra cyklister lyckats med.
På 2000-talet har mycket kantats kring dopning och skandaler.
Efter att Danilo di Luca vann 2007 kom det fram att han lämnat ett positivt dopningsprov med onormala hormonvärden. Efter en kortare avstängning var han tillbaka i tävlingen 2009, då han slutade tvåa. Men några månader senare åkte han åter fast för dopning och stängdes av i två år. Han återvände aldrig till touren.
2011 var det dags igen. Spanjoren Alberto Contador fråntogs då segern i efterhand efter att han testat positivt 2012. Däremot fick han sin revansch 2015 när han vann tävlingen.
I fjol segrade hemmaåkaren Vincenzo Nibali och han hör till favoriterna även i årets upplaga. Han kommer dock att utmanas, troligtvis främst av Nairo Quintana, Bauke Mollema och Thibaut Pinot. Enda svenske deltagare är Tobias Ludvigsson från Huskvarna.
Årets tävling startar den 5 maj i Alghero på nordvästra Sardinien och avslutas tre veckor senare med målgång i Milano.
Text: Freddy Berg
Foto: Wikipedia Commons