Artikel

En bok som ska öppna ögonen

2016-07-06

Ett radioprogram blev till en bok. Nu sprider författarna och frilansjournalisterna Lina E. Johansson och Maja Lagercrantz cyklingens budskap på flera fronter.
– Förhoppningsvis öppnar det ögonen för några, men det finns en bilnorm som är svår att ändra, säger Lina E. Johansson.

När Lina E. Johansson och Maja Lagercrantz fick frågan om att leda ett radioprogram om cykling fanns det ingen tvekan. Radioprogrammet blev Cykla i P1 och gick mellan 2013 och 2015.
– Både jag och Maja har cyklat mycket under uppväxten och var intresserade av ämnet. Jag ser cykeln som en symbol för hållbarhet och det enkla livet, som jag och många med mig längtar efter, säger Lina.
– Dessutom handlade faktiskt det första radioprogrammet jag någonsin gjorde om just cykling, så det passade ganska bra, fortsätter hon.

Men även om intresset fanns där sedan tidigare blev arbetet med radioprogrammet en ögonöppnare även för programledarduon.
– Först förstod vi inte riktigt, men när vi väl hade grottat ner oss och pratat med forskare såg vi cykelns verkligt stora potential och hur mycket den kan förändra. Ekonomiskt, hälsoaspekten, klimaten, men också göra städer mer jämlika och trivsamma.
– Det pratas mycket om självkörande bilar, och visst kan det vara bra. Men det känns som man tar en jättestor omväg, när problemen kan lösas på enklare sätt. Till exempel det här med trängsel, tänk hur många fler cyklar som får plats på samma område som x antal bilar, säger Lina E. Johansson.

I våras kom boken Cykla! Två hjul som förändrar världen, som baseras på radioprogrammen och bygger på forskning. Författarna har dels besökt olika städer, dels träffat förespråkare runt om i världen. Tanken är att boken ska rikta sig till såväl cyklister som svenska kommuner.
– De flesta stora städer bygger om för att underlätta för cyklister. I konkurrensen måste man skapa städer där man trivs, och det gör man där man cyklar och går mycket. Förändringen märks tydligt i såväl USA som i Europa och då har vi besökt några städer; Thessaloniki, Detroit, Köpenhamn, Amsterdam och Kapstaden, säger Lina E. Johansson.

Vad hittade ni för anmärkningsvärda saker?
– Thessaloniki har väl aldrig haft någon cykeltur, men nu ser man att de väljer cykeln framför bilen. Det är också intressant att de satsar på cykling och kollektivtrafik i Detroit som aldrig förr.
De har också tittat på hur betydelsefull cykeln har varit historiskt sett ur ett samhällsperspektiv.
– Framför allt på landsbygden där cykeln exempelvis har hjälpt folk att ta jobb på större avstånd, men den har också varit viktig inom andra områden som bland annat nykterhets- och kvinnorörelsen.

Annars är det hälsa, miljö och ekonomiska effekter hon främst lyfter fram.
– Men som helhet handlar det om att det är så extremt ekonomiskt lönsamt, både för individer och samhällen. Man gör enormt stora vinster. När man investerar i cykelinfrastruktur får man tillbaka upp till 22 kronor per krona man investerar. För biltrafiken gäller 1,50 per krona, säger Lina E. Johansson.
– Dessutom är människor som cyklar regelbundet 15 procent friskare. För folkhälsan måste vi förändra vårt sätt att leva.
– Sedan är det är en sådan härlig känsla och så tillfredsställande att cykla förbi köerna.

Text: Pierre Henriksson


 

Lina E. Johansson är frilansjournalist och jobbar främst som reporter och producent för kultur- och samhällsprogram i Sveriges Radio.
Maja Lagercrantz har arbetat som journalist i tolv år, framför allt som samhällsreporter inom public service på program som Kaliber, Ekot, P1-morgon, Rapport och Aktuellt.
Tillsammans har de skapat programserien Cykla i P1 och skrivit boken Cykla! Två hjul som förändrar världen, som kom ut i våras.