En nöjd Eva Kronqvist efter att ha avverkat 100 kilometer cykling i fjol.
Eva Kronqvist och maken Thomas Kronqvist pustar ut i målområdet.
Dags för start för, från vänster, Elisabeth Wiksén, Eva Kronqvist och Lennart Wiksén.
Artikel

Elcykeln fick Eva att återvända till Motala

2019-06-05

När Eva Kronqvist inte kunde cykla Tjejvättern för två år sedan på grund av en knäskada lade hon, tillsammans med maken Thomas, in ett förslag till Vätternrundan om att få cykla med elassistans. Förra året stod hon på startlinjen med sin elcykel och genomförde Vätternrundan 100 km.
    – Jag är så tacksam för detta. Det var en underbar känsla att kunna vara med igen, säger Eva.

Inspirerad av sonen, som tävlar i Iron Man, började cykelintresset gro hos Eva för tiotalet år sedan. Både Eva och maken är intresserade av en aktiv fritid, så cykeln blev en naturlig del i det delade intresset.
    – Vi bor på landet så jag använder cykeln både till affären och i fritidslivet och dessutom har det blivit tre Tjejvättern, säger Eva.

Men för två år sedan satte ett överansträngt knä stopp för fortsatt cyklande.
    – Jag mådde väldigt dåligt och hade gett upp hoppet om att kunna cykla. Först var det tal om operation, men efter ett års rehabilitering hos en idrottsspecialist och gym-träning två gånger i veckan slapp jag att opereras, säger Eva.
   
– Jag frågade specialisten om en elcykel var ett bra alternativ och han tyckte att det var en perfekt idé.

Cykeln inhandlades och Eva började träna igen. I samma veva lade makarna in ett förslag till Vätternrundan om ett lopp även för elcyklar.
    Vätternrundan anammade förslaget och förra året var det premiär för elassistans på Vätternrundan 100 km. Och självklart med Eva och Thomas på startlinjen.
    – Sonens reaktion var ”Ska du åka moped?”, men man får ligga i även där. Det fina är att elassistansen finns till hjälp när det behövs, säger Eva och berättar att hon fortfarande använder sin ”vanliga” cykel.
    – Jag använder båda, men tio mil blir för mycket med en vanlig, då blir det elcykeln. På våra cykelsemestrar är det dock smidigare med en lättare cykel.

Någon speciell taktik för att hushålla med elen under Vätternrundan 100 km?
– Inte specifikt. Det fungerade bra. Batteriet har elva ampere och jag har tre olika batterilägen, men jag behövde nästan bara använda förstaläget under loppet. De enda gångerna som jag fick gå över till de andra lägena var i Ombergsbackarna.

Så fler Vätternrundan 100 km är att vänta?
– Jajamensan. Vi är anmälda till årets lopp och kommer att köra loppen så länge som vi bara orkar, säger Eva.
    – Så en stor eloge till Vätternrundan som ordnade det här med elcyklar på loppet. Det var ett bra drag av dem, inte minst för att sprida vikten av folkhälsan.

Text: Thomas Bergkvist
Foto: Sportograf, Privat


Eva Kronqvist

Ålder: 70 år.
Bor: Björnlunda utanför Gnesta.
Gör: Pensionär.
Intressen: Träna på gym, simma, sjunga i kör, vara ute i trädgården, resa med husvagnen. ”Både jag och min man gillar att vara aktiva. I sommar blir det bland annat vandring på Lofoten.”