Elcykeln går fortsatt starkt och bidrar nu till en femtedel av alla nyförsäljningar av cyklar.
Artikel

Cyklingen fortsatt het – trots minskad nyförsäljning

2021-10-15

Efterfrågan på nya cyklar är fortsatt stark. Men trots det minskade nyförsäljningen cykelåret 2020/21 jämfört med föregående år. Orsaken? Nedstängda fabriker och problem med leveranser till Sverige. Men Cykelbranschen ser positivt på framtiden.
    – Cykeln är framtidens fordon, och vi är en vinnare på sikt, säger Joakim Stenberg, vd för branschorganisationen.

Under torsdagen kom Cykelbranschens årliga rapport med statistik över det senaste årets cykelförsäljning. En rapport som den här gången visar på negativa siffror. Under cykelåret 2020/21 såldes 460 000 nya cyklar, en siffra som är en minskning med 16 procent i jämförelse med samma period 2019/20.
    – Det är synd att vi inte kan leverera i den omfattningen som vi vill. Vi har haft svårt att få fram delar och därmed hela cyklar. Däremot är vi väldigt glada över att trycket fortfarande är högt och att viljan att köpa en cykel är stark, säger Joakim Stenberg.

Högt tryck hos begagnathandeln

Leveranssvårigheterna härstammar till stor del från covid-19-pandemin, som dels har inneburit problem för cykeltillverkare i Fjärran Östern, dels för transporterna till Europa.
    Att färre cyklar har funnits till handa har gjort att begagnathandeln har skjutit i höjden.
    – Det, tillsammans med rapporter från våra återförsäljare, är ett bevis på att det finns ett stort köptryck.

Trots nedgången i försäljningen är Joakim Stenberg optimistisk inför framtiden.
    – I längden är cykeln den verkliga vinnaren – av flera skäl. Framför allt ekonomiskt, för hälsan och inte minst miljön. Dessutom tar cykeln betydligt mindre plats än andra fordon, vilket är en viktig faktor.

Elcykeln fortsätter gå starkt

Elcykeln är en trend som fortsätter att gå starkt. Det senaste året har elcyklarnas andel av den totala försäljningen ökat från 17,5 till 19,5 procent.
    – Det har blivit en etablerad produkt och nu börjar vi närma oss länder som Tyskland, Nederländerna och Belgien. Det känns jättekul och har öppnat cyklingen till nya målgrupper. Folk som har tyckt att det har varit för långt att cykelpendla har helt plötsligt fått en helt ny världsbild. För många har det blivit roligt att cykla igen.
    – Tidigare var det ”farmor” och ”farfar” som använde elcykeln. Nu är det alltifrån pendlare till de som vill komma fram fräscha till ett möte. Det är roligt att se den utvecklingen. Och vi har fortfarande inte sett allt. Det kommer att hända mycket framöver.

Text: Pierre Henriksson
Foto: Pressbild

Om Cykelbranschen

Cykelbranschen samlar svenska återförsäljare och tillverkare av cyklar samt cykelverkstäder. Organisationens ambition är att det ska finnas cyklar till försäljning som passar var och en av oss, att cyklister ska vara trygga med att lämna sin cykel till kunniga fackmän för service och att förbättra förutsättningarna för att cykla i Sverige.