Nya omfattande krocktester av Folksam och Autoliv visar att säkerheten för cyklister i trafiken inte är på den nivå som man har trott. Bland annat behöver hastigheten för bilar sänkas till 30 kilometer i timmen vid mixad stadstrafik, samtidigt som utvecklingen av bilarnas passiva skydd behöver förbättras.
– Vi trodde på ett bättre utfall, säger Helena Stigson, forskningsansvarig på Folksam.
Folksam och Autoliv genomför kontinuerligt krocktester som ska leda till en säkrare vardag för cyklister. Den här gången låg de två vanligaste olyckssituationerna där en cyklist blir påkörd av en personbil till grund för testerna. Dels när cyklisten blir påkörd i sidan av en bil som färdas i 40 km/h, dels en situation när en cyklist som håller 20 km/h blir påkörd bakifrån av en bil som kör i 70/h.
– Vi behöver bli ännu mer fokuserade på att skydda våra cyklister. Olycksstatistiken för de som omkommer i bil minskar drastiskt. I stället ökar antalet oskyddade trafikanter, vilket gör det ännu viktigare att minska skaderisken även för dem, säger Helena Stigson.
Vid mixad trafik bör det vara max 30 km/h
Analysen av krocktesterna visar tydliga resultat. Först och främst att den nya bashastigheten i svenska tätorter, 40 km/h, inte är nog för att hålla cyklister tillräckligt säkra.
– Testerna visar att hastigheten behöver begränsas till max 30 km/h vid mixad trafik. Både för att i högre utsträckning undvika kollisioner mellan personbilar och cyklister, samt skydda cyklisterna från att skadas allvarligt om olyckan är framme.
Tror du att det kommer att bli verklighet?
– Hastigheter är en het potatis, som få vill röra. Men det skulle verkligen behövas. En rekommendation om 30 km/h slogs dessutom fast på en global ministerkonferens 2020, vilken också har antagits av FN. Man kan tycka att Sverige bör följa den, säger Helena.
– Om det inte är möjligt att sänka hastigheten bör trafikantgrupperna separeras med exempelvis cykelbanor som är skilda från vägbanan.
Bilars passiva krockskydd behöver förbättras
Folksams studier av verkliga olyckor bekräftar också att även om utvecklingen av säkerhetssystem på dagens bilar går framåt, så behöver branschen skynda på arbetet med bilens passiva krockskydd.
– Exempelvis har autobromssystem med detektion av oskyddade trafikanter låg skyddseffekt. Olika skyddssystem som redan finns i dag i vissa bilmodeller måste också användas i större utsträckning. Då tänker jag bland annat på utvändiga krockkuddar och aktiva motorhuvar som dämpar islag mot huven och rutan.
Utöver detta behöver också cykelhjälmarna förbättras ytterligare, menar Helena Stigson.
– Cirka en femtedel av alla huvudskador uppstår vid kollision med bil, vilket oftast resulterar i de allvarligaste följderna. Vi på Folksam kommer i framtiden att utföra tester av cykelhjälmar i högre hastigheter för att säkerställa att de skyddar bättre vid svårare kollisioner med bil – något branschen borde ta efter, avslutar hon.
Text: Pierre Henriksson
Foto: Folksam