En velodrom kan ge sportslig framgång och erbjuda en säker och effektiv träningsmiljö menar förbundskapten Johan Carelle. En velodrom kan ge sportslig framgång och erbjuda en säker och effektiv träningsmiljö menar förbundskapten Johan Carelle.
Förbundskapten Johan Carelle, till vänster, tillsammans med sina adepter. Förbundskapten Johan Carelle, till vänster, tillsammans med sina adepter.
Artikel

Så kan intresset för bancykling lyftas och stärkas

2024-10-30

Tillhör du dem som tycker att det är spännande att kolla på bancykling? Den här tiden på året drar tävlingssäsongen i på gång på allvar i velodromen i Falun.
– Bancykling är inte den största cykelgrenen, men det är en extremt publikvänlig sport, oftast med korta och explosiva heat där det är lättbegripligt vem som vinner, säger Johan Carelle, förbundskapten för de svenska bancyklisterna.

Bancykling och fördelar med att träna på en velodrom

Inne i velodromen gäller det att trampa och trampa – ju fortare man kör desto lättare är det att hålla balansen. Här tampas cyklisterna nästan hjul mot hjul i kurvor där topphastigheten ligger runt 80 kilometer i timmen – på cyklar utan bromsar.

– Tekniskt sett blir du en riktigt bra cyklist genom att träna på bana. I och med att ingen kan bromsa blir du en bättre och modigare cyklist när du tränar klungkörning, säger Johan.

Sveriges hittills enda velodrom ligger i Falun. En 190 meter lång bana med kurvor som har 50 graders lutning vilket gör den mycket teknisk. Bortsett de svenska ungdomar som ingår i Johan Carelles stall erbjuds även möjlighet för allmänheten att träna på anpassade pass beroende på hur erfaren cyklist man är.

– Lyfter man blicken och tittar runt i cykelvärlden är det många elitcyklister, framför allt på landsvägssidan, som kommer från bancykling, säger Johan.

– Framför allt får du som cyklist riktigt bra ”bikeskills” när du övar på att köra i klunga. Vi har många motionärer som cyklar velodrom på vintern just för att träna teknik och bygga trygghet.

Svenska framgångar på internationell nivå

I dagsläget är det framför allt 25-årige Gustav Johansson från halländska Glommen som satsar på bancykling fullt ut i Sverige. Gustav tävlar på seniornivå och har bland annat en sjundeplats på VM för ett par år sedan.

– Gustav har tyvärr haft det lite struligt med skador och sjukdomar under året, men större delen av hösten har varit bra med fina resultat från hans sida, säger Johan som även ser sina juniorer och U23-förare göra framsteg:

– På det hela taget blev ban-EM i Tyskland i somras ett väl genomfört mästerskap av juniorerna Vilmer Ekman och Oskar Eklöf samt U23-cyklisten Neo Viking. Härifrån tar vi med oss mängder av nyttiga erfarenheter som vi bygger vidare på.

Tävlingsprogram för alla typer av cyklister

För de aktiva drar tävlingssäsongen på velodromen i Falun i gång på allvar den här tiden på året. Först ut väntar nationella bancykeltävlingar den 9–10 november, tävlingar som blir ett perfekt genrep inför kampen om SM-medaljerna den 7–8 december.

– Tanken med tävlingsprogrammet är att det ska vara något för alla typer av cyklister, säger Johan.

Arbetar svensk bancykling i uppförsbacke?

– Jag känner att Sverige som cykelland håller på att halka efter lite. Och jämför vi med grannlandet Danmark ligger de långt före oss – inom alla cykeldiscipliner. Under bancykel-VM i danska Ballerup i mitten av oktober var det exempelvis slutsålt i den stora aren samtliga tävlingskvällar.

– För Sverige skulle en ny och fullstor arena göra underverk för bancykling. Norge har varit precis som Sverige, men efter byggandet av en arena i Stavanger ser man nu tydligt att intresset ökar.

Det pratas om en ny arena i Jönköping – hur går diskussionen där?

– Mark för att bygga ett hotell och en multiarena som ska innehålla en velodrom finns. Planerna är långt gångna, men finansieringsbiten är kvar att lösa.

– Från förbundets sida jobbar vi självklart aktivt för att arenan ska bli av och Jönköping, som är en stor cykelstad, skulle bli en perfekt plats att bygga på, rent logistiskt.

Text: Thomas Bergkvist
Foto: Svenska Cykelförbundet

Bancykel

Bancykel består av en rad olika discipliner som generellt delas in i sprint och uthållighet samt individuella och lag. Velodromen i Falun är 190 meter lång och har kurvor som har 50 graders lutning vilket gör den till en mycket teknisk Velodrom. Fullstora banor, som används vid OS och VM, är minst 250 meter långa och har betydligt flackare kurvor.

Bancykling har funnits med i OS-programmet sedan starten 1896 (dock ej 1912). För damer introducerades sporten vid OS 1988. VM har arrangerats årligen sedan 1893. Sedan 2010 avgörs även EM varje år.