Vätternrundan 17-18 juni 2016, Vadstena, Foto: Micke Fransson
Vätternrundan 17-18 juni 2016, Hammarsundet, Foto: Micke Fransson
Artikel

Cykelbranschen kräver bilfria motionslopp

2017-01-10

Cykeln ska få ta mer plats, samtidigt som Vätternrundan och andra motionslopp lättare ska kunna bli bilfria.
Det kräver fyra av Cykelsveriges mest inflytelserika personer i ett upprop på SVT:s debattsida Opinion.
– Ligger man på tillräckligt mycket är jag övertygad om att det kan ske förändringar, säger Vätternrundans vd Gunilla Brynell Johansson.

Debatten om en bilfri Vätternrundan har pågått under många år. Arrangören har länge velat få bort bilarna från vägarna för att göra loppet så säkert som möjligt för cyklisterna. Och även om de bilglesa sträckorna har blivit både fler och längre under de senaste åren vill man nu snabba på utvecklingen.

Under onsdagen publicerades en debattartikel på SVT Opinion där Gunilla Brynell Johansson, Klas Elm, vd Svensk Cykling, Lena Alfvén, generalsekreterare Svenska cykelförbundet och Lars Strömgren, Ordförande Svensk cykling, kräver att det ska bli lättare för motionslopp att avlysa vägarna för motortrafik.

”Än så länge sätts allt för många käppar i cykelhjulen i form av stelbenta lagar och trög byråkrati, och ytterst handlar det om rätten till vägen. Det går att ta avgörande steg mot ett mer cykelvänligt samhälle, och det innebär ibland att bilismen får maka på sig”, skriver författarna bland annat.

För Cykla.se utvecklar Gunilla Brynell Johansson sina tankar:
– Det handlar om att vi länge bara pratat, pratat och pratat, men det har inte blivit någon handling av det. Den nationella cykelstrategin har varit i gång länge, men fortfarande inte kommit. Nu vill vi stå tillsammans se att någonting händer, säger hon.

För förutom säkerheten lyfter författarna även fram hälsoaspekten, där cyklingen kan spela en stor roll för den svenska folkhälsan. Medan cykelpendlandet i storstäderna har ökat under den senaste tiden, visar en rapport från Trafikanalys att antal cykelresor utanför de större städerna nästan har halverats, likaså cykling till och från skolan. En utveckling som innebär större problem med fetma, diabetes, benskörhet och hjärt/kärlsjukdomar redan i tidiga år.

– När vi fick höra om undersökningen som visar att barns hälsa insåg vi att något måste hända, man måste förstå att någonstans hänger saker ihop, säger Gunilla Brynell Johansson.

Författarna uppmanar också regeringen att i den nationella cykelstrategin föreslå att cykling tillåts i vägbana även när det finns en cykelväg. Och med debattartikeln hoppas Vätternrundans vd att regeringen ska inse hur viktig cyklingen är för samhället. Och att Vätternrundan så småningom ska bli bilfri.

– Jag är helt övertygad om att det är möjligt, särskilt om alla parter gör sitt. Vilket innebär att vi kanske får tänka om lite också och titta på olika förändringar.

Text: Pierre Henriksson
Foto: Micke Fransson


Utdrag ur artikeln

”Svenska beslutsfattare måste börja arbeta aktivt på alla områden för att främja cykling. För arrangörer av cykellopp handlar allt heller inte bara om rekordsnabb åtgång av platser.
Det ligger också mycket av tragglande med myndigheter för att kunna genomföra säkra och smidiga lopp för deltagarna. Och det är en tuff kamp.
Det handlar helt enkelt om ett styvmoderligt behandlande av cykelsporten, såväl på motions- som tävlingsnivå. Nu är det dags för en förändring. En bra början vore att tillåta cykling i vägbanan även när det finns en cykelbana.”

”Förslaget på 30 bilfria mil för Vätternrundan som diskuterats i många år är viktigt både symboliskt och rent praktiskt. Ska loppen fortsätta att utvecklas, måste säkerheten öka för deltagarna och att man så mycket det går kan avlysa vägen för motortrafik.
I stora delar av världen är detta en självklarhet, men där är vi inte i Sverige ännu.”


Läs hela debattartikeln här.