Blogg

En vecka på Mallorca

Då var man hemma igen efter en bra träningsvecka på Mallorca. Jag har varit med på Vätternrunda-lägret som går av stapeln varje vår. Det är ett läger som Roger Sjöberg syr ihop varje år tillsammans med Vätternrundan och Resia. I år var vi ca 80 cyklister som flög till Palma för att cykla tillsammans i en vecka. Det fina med detta lägret är att det passar alla, allt från nybörjare till elit-motionär. Varje dag är det sju stycken ledarledda grupper där grupp ett är den lugnaste och grupp sju är den snabbaste. Då alla bor på samma hotell och cyklar ihop blir sammanhållningen och stämningen helt suverän, man har trevligt från morgon till kväll helt enkelt. I princip varje dag innan middagen så är det någon form av aktivitet, det kan vara en kortare föreläsning eller en enklare mek-kurs.

Roger Sjöberg t.v är den som ser till att denna fantastiska resa blir av varje år. Han är även en av ledarna, här i Grupp 2.

Vi landade i Palma runt 11 på lördagen, transfern tar ca 10min så vi var på hotellet runt lunch. Mecka ihop cykeln och checka in på rummet för att byta om. Första passat körde jag ihop med Grupp 5, det vart en lugn tur till toppen av Randa, ca 65km.

På toppen av Randa. Lugn och fin tur med Grupp 5 på ca 65km.

På söndagen som var den första riktiga träningsdagen var en tur till Mallorcas mecka för cykel-fika, Petra, planerad. Jag åkte med Grupp 6 till Petra och det vart en lugn och fin tur på ca 120km. Jag hade bestämt mig redan innan att inte köra för hårt i början på lägret. Det är dessutom kul och trevligt att köra i lite olika grupper.

Så här såg det ut utanför hotellet varje morgon när 80 cyklister ska ge sig iväg. (Fotot stulet av min blogg-kollega Ellinor)

Dag 3 rullade jag iväg med Grupp 7, med sikte på Deia för en fika. Det blev en kuperad runda på ca 120km.

Pustar ut en stund på toppen av Coll de Soller.

Pustar ut en stund på toppen av Col de Soller.

Dag 4 var det dags att ta sig an Sa Calobra, en tuff stigning på nästan 10km som man måste köra när man är på Mallis. Eftersom en lång dag väntade så slogs grupp 5,6,7 ihop för att 7orna skulle stå för dragjobbet och 5,6orna skulle få en lite lättare resa fram till bergen. När alla kört Sa Calobra så vart det en fika på toppen i strålande väder. På vägen hem så pryade jag lite som ledare och vi var ett gäng som rullade på fint hem till Palma igen. Många trötta ben efter ca 150km med en hel del klättringar.

Sa Calobra är jobbig....

Sa Calobra är jobbig….

Dag 5 var vilodag. Vi var ett gäng som tog en fikatur på ca 95km. Vart sjukt trött i benen denna dag med det är väl slarvet med mängdträning som lyser igenom.

Dag 6 var min sista dag då jag åkte hem lite tidigare än övriga. Det vart en kuperad sväng över Soller och ”Piggen” med delar av Grupp 7. Ett ganska stort gäng cyklade upp till Formentor, eftersom det är ganska långt dit så vart det buss hem för de flesta. Det var dock några tappra som cyklade både fram och tillbaka.

Efter 14km klättring...

Efter 14km klättring…

Jag och Grupp 7s ledare Christofer Stevenson.

Ja det var en kort beskrivning av detta läger, det har varit fantastiskt trevligt med alla glada cyklister. Det vart även en del timmar i sadeln vilket förhoppningsvis är bra för framtiden. Vädret man kom hem till var ju inte något vidare, snö och minusgrader. Det var ju vår och värme man ville hem till. Men, det är som det är, bara träna vidare. Om två månader är det dags för ett varv runt Vättern.

Trevligt väder man kom hem till......

Trevligt väder man kom hem till……

Partners som bidrar med information, produkter och annan hjälp till Vätternrundans ambassadörer är Aktivitus, Bianchi, Craft, Crescent, Enervit, Peppster, Shimano, Stadium, Thule och Oakley.

Elitmotionärens vardag

//AMBASSADÖR HALVVÄTTERN (med flera) 2017// Pappan, maken, Motalasonen ... och elitmotionären, som återupptog cyklingen för ett par år sedan efter ett tioårigt uppehåll. Ska i sommar cykla tre lopp under cykelveckan – som minst. Det kan bli MTB-Vättern också. Tävlingscyklade fram till 20-årsåldern, men tog mig upp på cykeln igen som rehabträning efter en ryggoperation. Då fastnade jag åter för både träningsformen och sporten. Som ambassadör ska jag dels ge mina tips på hur man kan förbereda sig inför Vätternrundan, dels se hur man kan få ihop sin träning med vardagslivet.