Blogg

Bikefit – Är det nödvändigt?

Bikefit – Är det nödvändigt? Ja, det här med Bikefit är ett ämne som det ibland resoneras om livligt. Man kan läsa sig till en hel del i ämnet och man märker snart att det finns lite olika ”skolor” även för detta. Det är väl inte konstigt eller kontroversiellt på något sätt kan jag tycka. Man har väl i alla tider gjort inställningar på cykeln så att man ska sitta både bekvämt och vägvinnande.


Det är väl klart att man får ut olika mycket kraft beroende på hur cykeln är inställd och slitaget på kroppen kan varierar av samma anledning. Det här med justeringar och inställningar är viktigare på landsvägscykeln förstod jag under mitt snack med Thomas. På MTB ändrar man ställning hela tiden, står upp mycket mer och aerodynamiken är mindre viktig. Men det är klart – även MTB-cykeln behöver inställningar och rätta måtten på höjder och längder. Många kör med lite lägre sadelhöjd på MTB har jag förstått för att kunna få till en bra fartställning med kroppen bakom sadeln i utförsbackarna och missa inte att vinkla till styret så att reglage och bromshandtag pekar ”neråt-frammåt” så att man inte behöver böja handlederna onödigt mycket. Det gäller att våga prova sig fram – att ändra lite ibland helt enkelt.

Man har väl i alla tider gjort inställningar på cykeln så att man ska sitta både bekvämt och vägvinnande ..”

Detta korta ordande om Bikefitting. Ett tips är att låta någon som kan – lämpligen i en bra cykelbutik med erfaren personal – göra lite mätningar och inställningar som utgångspunkt. Då är man inte helt fel ute och kan sedan själv göra egna mindre justeringar om man tycker att det behövs. Man sitter bekvämare och man minskar risken för onödiga skador. Kom ihåg att det här är hur jag ser på det hela och det finns såklart massor av andra sätt att betrakta ämnet.

bikefit_blogg       jag-o-thomas-1       fullsizerender-hs

En runda på Methanolen i solen .. Igår dök solen upp och värmde efter den senaste veckans snöstormar. Med slaskfria och nästan helt torra vägar fick jag med mig Peter ut på en runda för att lufta Methanolen. Gött att åka ute men jäkligt segt på MTB ute på asfalten. Den passar nog bättre i skog, på grusvägar och lite mer trixig terräng. Det blir bättre läge att köra den typen av träning lite längre fram. Nu är det fokus på ”27 dagar kvar till Mallis” och det gäller att skrapa ihop landsvägsmil och tid i sadeln. Kanske kan landsvägstrucken få känna asfalt nästa helg. Kanske hade jag lite känning i benen efter 6 mil på spinningcykeln dagen innan .. bara kanske 🙂 Bra tryck Peter – du är grym på att mala på 🙂 Nya däck monterade förresten .. Nu ligger det Vittoria MEZCAL på fälgarna. Stort TACK Shimano som ger mig dom bästa möjliga förutsättningarna!

methanol-11-mars   vittoria-dack                                       fullsizerender_jag-o-peter  methanol-2

Jag har fått en egen tränare som heter Johan – Aktivitus & Peppster .. Tänk att ha en egen tränare. Woow .. Vilken grej! Johan är min tränare. Nu ska det väl bli bättre ordning på komfortåkningen och lite mer struktur kanske. Häromdagen blev jag kontaktad av Aktivitus som undrade om jag hade aktiverat min Peppster .. Ehh.. Jag hängde inte riktigt med men aktiverade och förstod då att det var där som Johan kommer att lägga upp mitt träningsschema. Det där med strikt schema är ju inte så mycket min grej men .. jag gillar ju utmaningar .. Klart att jag ska göra vad jag kan för att inte missköta mig. Man vill ju inte ha en arg tränare som klättrar på ryggen. Det här måste jag sätta mig in i bättre och återkomma om i nytt inlägg längre fram.

peppster-1     peppster-3     peppster-2

Tillbaka till ”27 dagar till Mallis”.. Tänka sig om några ynkliga veckor så sitter vi där på vägarna i kortbyxor med Sa Calobra slingarande framför oss. Ska bli så jäkla häftigt. 30 år sedan jag var där och trampade senast. Tänk – det känns .. om inte som att det var igår .. så .. kanske som att det var för 10 år sedan sådär. Åren går men Calobra ligger kvar med samma längd och samma lutning. Det är nu det är dags att börja checka av att man har rätt utväxling. Vilka drev ska ta en upp för stupen som väntar? Hur många extra slangar behöver man? Är benen så välrakade som dom kan vara? 🙂 Det är mycka att tänka på och mycket att fixa med.

sa-calobra  Sa Calobra – Mallorca

Thule kan det här med transporter .. En grej som är fixad och klar är monterintgen av cykeltransportväskan som Thule har ordnat. Lätt att montera ihop och med inbyggt och medföljande mek-ställ samt separata hjulväskor. Lätt i konstruktionen och ändå rejäl för att ge skydd åt cykeln. Att Thule är etta på cykeltransporter återkommer jag till i kommande inlägg.

thule1    thule2   thule3

Keep in touch 🙂


Partners som bidrar med information, produkter och annan hjälp till Vätternrundans ambassadörer är Aktivitus, Bianchi, Craft, Crescent, Enervit, Peppster, Shimano, Stadium och Thule.

Den rutinerade nybörjaren

//AMBASSADÖR MTB-VÄTTERN 2017// Motivationsspridaren som med skräckblandad förtjusning tar sig an sin fjärde Vätternrundan och dessutom sin första MTB-Vättern någonsin! Rutinerad på vägen och nybörjare i skogen. Bor med yngsta dottern och frun Tina i Västerås och arbetar till vardags på ett forskningsbaserat läkemedelsföretag. När jag inte umgås med familjen, sitter i bastun eller tvättar bilen ägnar jag mig gladeligen åt motion på ett eller annat sätt – gärna skidor, löpning eller innebandy. Under min ambassadörstid kommer ni få följa med mig på en både fängslande och inspirerande resa fram till min första start i MTB-Vättern.