Vilka är de tuffaste partierna på banan? När kan man lägga på en högre växel? Vätternrundans expert Roger Sjöberg, med över 40 rundor runt sjön, vet hur man ska lägga upp loppet på allra bästa sätt. Här är de bästa tipsen!
1. Motala–Ödeshög
Startar du tidigt på kvällen möts du av jubel överallt. I trädgårdarna sitter folk och väntar på att cyklister ska komma vilket är en upplevelse i sig. Vid fint väder är det festligt hela vägen till depån i Ödeshög. Här är det lättkört och platt förutom den första lilla uppförsbacken innan Omberg.
2. Genom Gränna–Gyllene Uttern
Här möts du av rundans första rejäla backar och det är värt att ta det lite lugnare och hålla igen en aning för att inte bränna energi i onödan. Det är många mil kvar …
3. Skärstaddalen–Jönköping
Fyll på energi för nu kommer ett kuperat avsnitt innan nedförskörningen mot Kaxholmen där de sista backarna finns. Därefter blir det lättrullat ner mot Huskvarna och Jönköping vid Vätterns södra spets. Här finns det möjlighet att samla lite krafter.
4. Jönköping–Fagerhult
När du når Jönköping har du cyklat en tredjedel av rundan och det är väl värt att stanna, fylla på energidepåerna och vila kroppen. Många menar att det är här rundan börjar på allvar och har man kört för fort hit kan det bli slitsamt. Det börjar med ett par riktiga backar vid Bankeryd och de närmaste milen är en lång stigning.
5. Fagerhult–Hjo
Nu börjar det rulla utför igen och du kan samla lite energi. Startade du tidigt på kvällen kanske du möts av soluppgången över Vättern. Bara det är en upplevelse som för med sig extra kraft och ork.
6. Hjo–Karlsborg
Här är det relativt platt och lättkört, men det är en ganska ensidig väg och det kan bli jobbigt att cykla bara för den sakens skull. Men kämpa på – i Karlsborg har du klarat av två tredjedelar.
7. Karlsborg–Boviken
Vägen till nästa depå är ganska kuperad och det kan vara skönt att ändra sittställning. Stå upp och sträck på ryggen någon stund i backarna.
8. Boviken–Hammarsundet
Långa, flacka backar både upp och ner, men var observant när du kör ut på riksväg 50, kroppen är trött och beroende på vilken tid man kommer dit kan det vara en del trafik. Hammarsundet är en psykologisk gräns av rundan eftersom du där vänder söderut och är på väg ”hemåt” igen.
9. Hammarsundet–Medevi
I Brattebro backe blir det jobbigare igen. Men växla ner och ta det lugnt, det är bara början av ett kuperat avsnitt till rundans sista kontroll innan målgång. När du lämnar Medevi är det bara två mil kvar.
10. Medevi–Motala
Var beredd på lite skymda kurvor och dålig sikt. Här kan det bli trångt ibland. Med fem kilometer kvar till målet funderar ingen på att bryta loppet, men här blir det ut på stora vägen igen och efter 30 mils körning är reaktionsförmågan inte den bästa, så ta det försiktigt.
Text: Thomas Bergkvist