Artikel

Tony Grimaldi: ”Vi vill att cyklingen ska bli en livsstil”

2018-05-24

Städerna växer och fler människor ska samsas på gatorna. Hur det kommer att se ut i framtiden vet vi inte. Men cykelprofilen Tony Grimaldi vet vad han vill se.
– I framtiden kommer cykeln vara viktig, säger han.

Grimaldi är ett välkänt efternamn i cykelkretsar. Salvatore Grimaldi, även känd som cykelkungen, kom till Sverige från Italien som sjuåring i början på 50-talet. Numera basar han över företaget Grimaldi Industri Group, där bland annat Cycleurope ingår.

Med varumärken som Crescent, Monark och Bianch-i under paraplyet bedriver Cycleurope verksamhet i över 50 länder. Cycleurope är även huvudsponsor till Vätternrundan. Salvatores son, Tony Grimaldi, är företagets koncernchef och han poängterar vikten av cykelns nytta i framtiden.
– Många glömmer bort att cykeln också är ett transportmedel. Människan använder cykeln till allt fler förflyttningar och det är jättebra, säger Tony Grimaldi till Cykla.

Cycleurope arbetar för att få in mer cykling i var-dagen och skapar mötesplatser för likasinnade.
– Vardagscykling innebär att cyklingen ska fungera varje dag. Nu när elcykeln kommer in i bilden tillför den ytterligare en dimension.

År 2010, på Norrlandsgatan i Stockholm, öppnades Bianchi Café & Cycles. Caféet skulle fungera som ett komplement till försäljningen av cyklar i de traditionella affärerna.
Under ett och samma tak kan entusiaster träffas bland Bianchicyklar och äta italiensk mat.
– Vi vill att cyklingen ska bli en livsstil. Därför öppnar vi Bianchicaféer där folk kan mötas.

Vad behöver göras mer för att få fler att använda cykeln som ett transportmedel?
– Det görs satsningar på bra infrastruktur för cyklar. Men det krävs ännu mer för att få cyklister att känna sig trygga och säkra i trafiken. En cyklist vill inte hamna i situationer där cykelbanan tar slut eller att det körs tunga lastbilar bredvid i hög fart.
– Redan nu finns det städer som ligger långt framme i det här tänket. Västerås till exempel, där är det väldigt säkert att ta sig fram på cykeln. Sedan kan det också skilja sig mycket mellan olika stadsdelar. Det finns mycket som kan förbättras för cyklisten.

Ett exempel på både förbättring och förenkling för cyklisten är elcykeln.
– Den är fantastisk på många sätt. Jag tror att det är genom elcykeln som en del av tillväxten kommer att ske, för den bidrar till mobilitet. Du måste fortfarande trampa för att ta dig framåt, men den hjälper till på traven. El-cykeln är, precis som den vanliga cykeln, framtid.

Text: Johan Fransson
Foto: Pierre Henriksson