Nu är ”det cyklande barnkalaset” tillbaka i Motala för att bidra till att än fler barn på den ghananska landsbygden ska få chansen till skolgång. I fjol gav 30 mil runt Vättern 852 skolstarter.
– Skolan fungerar som ett skyddsnät för de utsatta barnen och deras familjer, säger Jenny Grip, som tillsammans med Elin Ekerheim Matsman står bakom Time for Ghana.
En fantastisk resa från start till mål. Så sammanfattade tjejerna förra årets Vätternrundan precis efter målgång. Och den fantastiska resan ska återupprepas i sommar. Då är Jenny och Elin tillbaka med sin subgrupp Team Time for Ghana för att sätta ännu fler ghananska barn vid skolbänkarna.
– Skolan skapar hopp och framtidstro. Den kan verkligen göra skillnad för familjerna i byarna. Det kostar 300 kronor att få in ett barn i skolan och det är en ganska liten summa när man ser vad det faktiskt ger, säger Elin.
Medan Jenny och Elin är de som drar det stora lasset kring insamlingen och arbetet i byarna är Sebastian Grip, Jimmy Hallberg och Lasse Gustafsson klipporna som håller tempot under loppet.
– Det är riktigt häftigt att vara en del av och se utvecklingsresan hos våra gruppmedlemmar. Att cykla i Sub10, eller Sub9 som det blir i år, kan vara lika stort som att bestiga ett berg för någon utan cykelerfarenhet. Vi ser hur folk engagerar sig och får förståelse för att det här är större än att bara cykla på en bra tid. Det är en självklarhet för mig att vara med och jättekul att lagleda under loppet, säger Jimmy.
Utöver att samla ihop pengar prioriterar gruppen att alla ska känna delaktighet, såväl på vägarna som i projektet i stort.
– Time for Ghana-familjen blev ett myntat uttryck förra året. Även om det finns ett större syfte med teamet så handlar det också om hur vi är mot våra medmänniskor. Allt engagemang betyder jättemycket och det har vi varit måna om sedan starten av projektet, säger Jenny, och får medhåll från Sebastian:
– Så är det verkligen. Och vi märker att det är väldigt stor spridning på människorna som söker sig till teamet. Alltifrån framgångsrika företagsledare till de som hittat oss antingen under Vätternrundan i fjol eller på sociala medier. Det är väldigt kul att vi kan nå ut till en så bred målgrupp. Vi vill vara det cyklande barnkalaset som sprider glädje och pepp.
Text: Johan Fransson
Foto: Johan Fransson och Privat