Allt fler använder cykeln – både som transportmedel till och från jobbet och som träningsredskap – på tider när det är mörkt. Och med höst- och vintermörkret i antågande är det mycket värt att se till att man ser var man cyklar. I år testar Folksam MTB-lampor.
– Otillräcklig belysning är en viktig del till varför många kör omkull och skadar sig under exempelvis en träningsrunda, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.
Att se till man som cyklist syns på vägarna när mörkret faller är en självklarhet. Men det är lika viktigt att se till att man själv ser var man ska cykla. Det är en av anledningarna till att varför Folksam i år har valt att testa belysning med fokus på fritids- och tävlingscykling i skogsmiljö och inte i trafik.
– Det här är fjärde testet som vi genomför sedan 2020. Och med tanke på att både frilufts- och cykelfrämjandet visar att intresset för cykling ökar är det väldigt viktigt att mäta prestandan på olika lysen, säger Anders.
Testet: 10 framlysen för MTB-cykling
Folksam har alltså testat tio batteridrivna framlysen för MTB-cykling, varav samtliga fått betyget ”Bra val”. Och bra cykelbelysning handlar inte bara om synbarhet, det ger också cyklisten möjlighet att upptäcka föremål och ojämnheter. Med andra ord, undvika olyckor.
– Centralt för MTB-cykling är att ta snabba beslut och planera rätt spårval. Då är rätt belysning av yttersta vikt ur en säkerhetsaspekt, säger Anders.
– I dag finns det mycket bra belysning att tillgå, mycket tack vare led-tekniken som möjliggör den här sortens lampor. Något som inte fanns på kartan tidigare.
Så gick belysningstestet för MTB-lampor
Folksam inledde testet av lamporna redan i våras i samarbete med Vi Bilägare och deras testlabb. Här handlar det om omfattande tester för att visa bredd, räckvidd och ljusbildens utformning.
Tack vare dagens teknik går det att kombinera olika egenskaper för att få bredd, längd och olika ljusprofiler. Det finns en ganska stor spännvidd på produktpriserna, men kortfattat speglar priserna kvalitet.
– Samtliga tio produkter som vi har testat har fått betyget 4 eller 5, det vill säga ”Bra val”, men billigare belysning kan förlora effekt när de blir varma, säger Anders.
– Därför ska man välja belysning efter hur mycket och när man använder sin cykel. En cyklist som använder cykeln mängder av timmar i mörkerkörning tjänar på att köpa en dyrare lampa. Allt handlar om att anpassa lampa efter hur mycket du cyklar.
Finns det någon rekommendation när det gäller exempelvis lumen?
– För att synas räcker det med 20–100 lumen, men är du ute i skog och mark när du cyklar så bör du komma upp i mellan 1 500 och 2 000 lumen. Då får du lampor som lyser upp där du cyklar, både längd- och breddmässigt, säger Anders.
Kan jag använda samma lampor om jag cyklar i stadstrafik när det är mörkt?
– Nej, det är direkt olämpligt att använda MTB-lampor när du cyklar i stadstrafik. Det går att reducera dem till att inte blända, men de är inte att rekommendera vid här sortens cykling, säger Anders.
Text: Thomas Bergkvist
Foto: Niklas Carle, Vi Bilägare / Folksam