Under hösten har Folksam genomfört ett stort test av cykelbelysning.
I mörker är det lag på att ha belysning på sin cykel. I mörker är det lag på att ha belysning på sin cykel.
Specialized Flux. Betyg i Folksams test: 4 av 5. Utsedd till Bra val! I betygsättningens kriterier ingår räckvidd, bredd, bländning, batteritid och ljusbild.
Lumonite Compass R. Betyg i Folksams test: 4 av 5. Utsedd till Bra val! I betygsättningens kriterier ingår räckvidd, bredd, bländning, batteritid och ljusbild.
Lumonite Vector. Betyg i Folksams test: 4 av 5. Utsedd till Bra val! I betygsättningens kriterier ingår räckvidd, bredd, bländning, batteritid och ljusbild.
Magicshine Allty 1000. Betyg i Folksams test: 4 av 5. Utsedd till Bra val! I betygsättningens kriterier ingår räckvidd, bredd, bländning, batteritid och ljusbild.
Magicshine Allty 2000. Betyg i Folksams test: 4 av 5. Utsedd till Bra val! I betygsättningens kriterier ingår räckvidd, bredd, bländning, batteritid och ljusbild.
Magicshine MJ-900B. Betyg i Folksams test: 4 av 5. Utsedd till Bra val! I betygsättningens kriterier ingår räckvidd, bredd, bländning, batteritid och ljusbild.
Magicshine MJ-902BC. Betyg i Folksams test: 4 av 5. Utsedd till Bra val! I betygsättningens kriterier ingår räckvidd, bredd, bländning, batteritid och ljusbild.
KNOG Pwr Road. Betyg i Folksams test: 3 av 5. I betygsättningens kriterier ingår räckvidd, bredd, bländning, batteritid och ljusbild.
Moon Meteor Vortex. Betyg i Folksams test: 3 av 5. I betygsättningens kriterier ingår räckvidd, bredd, bländning, batteritid och ljusbild.
Moon 90 Rebel. Betyg i Folksams test: 3 av 5. I betygsättningens kriterier ingår räckvidd, bredd, bländning, batteritid och ljusbild.
KNOG Pwr Commuter. Betyg i Folksams test: 2 av 5. I betygsättningens kriterier ingår räckvidd, bredd, bländning, batteritid och ljusbild.
Artikel

Stort test av Folksam visar vikten av rätt cykelbelysning

2020-10-07

Oktober är här och det blir allt mörkare. Därför ökar vikten av att ha rätt belysning på cykeln.
    – Det handlar inte bara om hur starkt lampan lyser. Glöm inte att tänka på räckvidd och vilken riktning som lyset har, säger Helena Stigson, forskare på Folksam.

Under sensommaren har försäkringsbolaget Folksam gjort ett stort test av cykelbelysning. Testrapporten, som blev offentlig under tisdagen, visar att merparten av lamporna är godkända – men också att flera inte riktigt håller vad de lovar i sin märkning. (Se lampornas olika betyg i bildspelet eller i faktarutan nedan.)
    – Ofta väljer man belysning som gör att man ses av andra, inte så att man ser själv, säger Helena Stigson.

Det var efter en diskussion med Vätternrundan om hur säkerheten kan höjas under loppet som Folksam kom på tanken om att göra ett test av cykelbelysning. De tog kontakt med Vi Bilägare och fick lov att använda sig av deras avancerade belysningslaboratorium. Under den första delen har Folksam testat elva lysen, en siffra som kommer att öka framöver.
    – Bakgrunden är att vi och Vätternrundan vill kunna ge rekommendationer om vilka lampor som ska användas under loppets mörka timmar. Planen är att testa fler under perioden fram till loppet, men eftersom det är hög tid att använda belysning släpper vi det första testet redan nu.
    – Vi har utgått från ljuskäglans längd, bredd och vertikala spridning. Det visar sig ganska tydligt att det inte alltid är de med höga lumen-tal som är det bästa valet. Det säger bara hur mycket ljus som lämnar lampan och inte på vilket sätt.

Helena Stigson berättar också att det också spelar stor roll vilken typ av cykling man ägnar sig åt. I terräng är det exempelvis viktigt att omgivningen och terrängen syns, medan belysningen på en landsvägscykel ska lysa upp vägens beskaffenhet. Allt för att undvika olyckor.
    – Över hälften av cykelolyckorna mellan oktober och mars sker i skymning eller mörker. Och det är ännu högre siffra vad gäller singelolyckor, och de allra flesta beror på brister i vägbanan. Med en bra belysning har man möjlighet att upptäcka dem i tid, säger Helena Stigson.
    – En viktig rekommendation är därför att vinkla lampan nedåt. Det gör också risken att blända mötande trafik mindre för en landsvägscyklist. Speciellt när ljusstyrkan är hög.

Text: Pierre Henriksson
Foto: Folksam

Folksams rekommendationer

Stadscykling

  • I staden finns ofta gatubelysning, men inte överallt. Här behöver du en cykellampa som lyser upp din väg men samtidigt inte bländar mötande trafik.
    • Rikta lampan ner mot vägen för att minska risken för att blända.
    • Lagom för stadscykling kan vara en ljusstyrka på 100–300 lumen.

Landsvägscykling

  • På landsväg saknas ofta vägbelysning. Hastigheten för cyklisten kan också vara högre och därför är det viktigt med lång räckvidd. Att inte blända mötande trafik är också viktigt, då en cykellampa kan vara mycket ljusstark.
  • Rikta lampan ner mot vägen för att minska risken för att blända.
  • Om du cyklar i 20 km/h behöver du åtminstone 20 meter upplyst väg för att hinna stanna för ett hinder.
  • För landsväg är en ljusstyrka på 400–800 lumen lämplig.

Tävlings- eller motionscykling

  • Vid högre hastigheter behöver du också en längre siktsträcka. Om du cyklar i 40 km/h behöver du åtminstone 45 meter upplyst väg för att hinna stanna för ett hinder.
  • Det är viktigt att rikta lampan ner mot vägbanan för att minska bländning, speciellt när ljusstyrkan är hög.
  • För tävlings- eller motionscykling är en ljusstyrka på 600–2000 lumen lämplig.

Terrängcykling

  • Om du cyklar i terräng är det bra att lysa upp ett så stort område som möjligt, till skillnad från i trafiken. Du kan med fördel komplettera med en hjälmmonterad lampa som följer med dit du tittar.
  • I terräng är bländningsrisken minimal, så du behöver egentligen inte tänka på maximal ljusstyrka.

Om undersökningen

Folksam har testat elva framlysen för cykel, och urvalet gjordes utifrån kriteriet att kunna se bra i mörker. Den svagaste i testet har ljusflödet 90 lumen, medan övriga har över 450 lumen, och den starkaste hela 2000 lumen. Alla cykellampor låg i prisintervallet 300–1500 kronor.

Mätningen av cykellampornas prestanda gjordes i ett ljuslabb, med ordentlig mätutrustning som också används för bilstrålkastare. Varje cykellampas prestanda mättes vertikalt, på längden och på bredden, och däremellan utifrån olika belysningsstyrkor.

Läs allt om undersökningen här

Lamporna i undersökningen

Märke/modell | Max Lumen | Max Räckvidd 3 lux (m) | Max höjd 1 lux (m) | Batteritid (h) max effekt | Betyg | Bra val |

  • Knog pwr road | 600 | 29,0 | 6,7 | 4,2 | 2,3 | 3 |
  • Knog pwr commuter | 450 | 18,0 | 6,9 | – | 0,75 | 2 |
  • Lumonite Compass R | 1 200 | 32,3 | 7,6 | 11,3 | 1,7 | 4 | BRA VAL |
  • Lumonite Vector | 500 | 30,0 | 7,6 | 5,8 | 2,25 | 4 | BRA VAL |
  • Magicshine MJ-902BC | 1 600 | 32,8 | 7,9 | 6,8 | 3,8 | 4 | BRA VAL |
  • Magicshine MJ-900B | 1 000 | 33,1 | 7,4 | 5,6 | 1,75 | 4 | BRA VAL |
  • Magicshine Allty 2000 | 2 000 | 42,0 | 6,9 | 12,5 | 1 | 4 | BRA VAL |
  • Magicshine Allty 1000 | 1 000 | 39,8 | 7,6 | 9,7 | 1,8 | 4 | BRA VAL |
  • Moon Meteor Vortex | 800 | 35,4 | 7,9 | 6,9 | 1,5 | 3 |
  • Moon 90 Rebel | 90 | 18,2 | 1,9 | – | 6 | 3 |
  • Specialized Flux | 800 | 38,3 | 7,2 | 6,7 | 1,5 | 4 |

Lagar om cykelbelysning

Belysning och reflexer krävs bara vid färd i mörker. Cykel som leds av gående eller vid färd dagtid omfattas inte av kraven.

En cykel ska ha:

  • En lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får vara av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.
  • Strålkastare framtill som avger vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet i mörker kan föras på betryggande sätt, eller
  • En lykta framtill som visar vitt eller gult ljus framåt och tydligt kan ses på ett avstånd av 300 meter.
  • Röd reflex baktill.
  • Vit reflex framtill.
  • Vit eller orangegul åt sidan.

Källa: Transportstyrelsen