Vill du göra skillnad inom parasporten? Utbilda dig till tandempilot och bli en viktig kugge för att hjälpa människor att få en mer aktiv vardag.
Söndagen den 11 juni genomförs en kurs i Motala.
– Fokus ligger på bredd och motion, inte elit. Vi vill få in cykling i vardagen och ge alla möjlighet att röra på sig, säger Camilla Oldberg som leder projektet Triathlon för alla på Svenska Triathlonförbundet.
Svenska Triathlonförbundet tar nu, tillsammans med Svenska Cykelförbundet, Fritidsbanken och RF Sisu, ett krafttag för att ge fler personer med funktionsnedsättning möjlighet till mer rörelse.
Detta kommer bland annat att uppmärksammas i Motala under Cykelveckans första helg med flera olika aktiviteter som förhoppningsvis ska locka fler att prova på parasport. Under helgen går det att förboka en cykeltur med pilot, prova på olika aktiviteter i barnområdet samt lyssna på parasportare på Cykeltorget. Dessutom är kommunens särskolor inbjudna i samband med MiniVättern.
Ett led i detta är Triathlon för alla. Treårsprojektet, som nu är inne på sitt sista år, leds av Camilla och hennes kollega Mikael Fredriksson.
Och resultaten har varit väldigt positiva!
– Projektet är finansierat av Allmänna arvsfonden och handlar om att etablera och utveckla paratriathlon. Vi började i stort sett med ett blankt papper. Nu har vi många aktiva samt egna tävlingsklasser, säger Camilla.
Projektet har valt att fokusera lite extra tillsammans med Svenska Cykelförbundet. Cykling ger vardagsmotion, men innebär även inkludering och gemenskap.
– Vårt fokus ligger på bredd, inte på att börja träna och tävla i paratriathlon. Vi vill få in mer vardagsrörelse, oavsett om det handlar om att åka och köpa mjölk eller en skolutflykt med klassen. Därav större fokus på cykling tillsammans med en pilot, säger Camilla och förtydligar:
– Vi arbetar med alla tre grenarna inom tritahlon; simning, löpning och cykling. Där har de tävlande samma ledsagare i alla discipliner, men då kallas personen guide.
Spontant ja ledde till flerårigt samarbete
En som vet vilken skillnad det kan göra att vara tandempilot och guide är Patrik Ericsson. Med bakgrund som både simmare och cyklist på elitnivå, bland annat med två snabba lopp runt Vättern på sitt cv, började han som tränare i det svenska triathlonlandslaget 2016.
På ett gemensamt läger träffade han Hein Wagner som är blind sedan födseln. Tillsammans med guiden Patrik tävlar han sedan några år tillbaka i paratriathlon.
– Jag är en konditionsnörd som tycker om utmaningar och nya saker. Hein behövde en ny guide och frågade om jag ville hänga på. Jag sa spontant ja och två veckor senare gjorde vi vår första tävling tillsammans, säger Patrik.
Som seende är det både en upplevelse och utmaning att vara tandemguide, menar Patrik. Samtidigt som man till 100 procent måste vara en annan persons ögon är det roligt att cykla med någon.
– Jag och Hein pratade tidigt om att det här är något som vi gör tillsammans. En vurpa kan alltid ske, oavsett om man ser eller inte, och vi fick en bra start från första början.
– Mycket handlar om kommunikation, stort som smått, men det gäller att hitta ett sätt som båda är nöjda med. Mer komplicerat behöver det inte vara. Det blir som enklast när personen bakom är avslappnad.
Under åren har duon både tränat och tävlat mycket tillsammans. Och när synen är borta tar övriga sinnen över.
– Hein berättar hur hans andra sinnen uppfattar var vi cyklar och vad som sker runt omkring. Det kan vara att vi snart ska passera under en bro, att det rinner en å framöver och att vi cyklar genom öppna fält. Det är otroligt och ger mig en annan slags upplevelse än bara själva trampandet.
Nyckeln är en avslappnad inställning
Under Cykelveckan kommer Patrik och Hein att cykla Halvvättern just för att inspirera andra med funktionsnedsättning att tandemcykling är kul vardagsträning.
– Här är det inga hastighetsrekord som ska slås. Vi vill vara ambassadörer för parasporten och ta oss tid att svara på frågor i depåerna som vi besöker. Sedan kommer vi att trampa på lite snabbare där det ges möjlighet, men under loppet är det inspiration och inte fart som är det primära, säger Patrik som gärna slår ett slag för att bli pilot:
– Det är en oerhört givande upplevelse som jag varmt rekommenderar. Självklart finns det en fysisk utmaning, men den stora vinsten sitter i rörelse, motion och en rolig aktivitet tillsammans.
Text: Thomas Bergkvist
Foto: John Hansson, Josef Bränsvik