En del säger den oöverträffade kvaliteten. Andra fångas av det estetiska och eleganta. Men oavsett vad som lockar har alla i Cykelhistoriska föreningen ett gemensamt intresse: anrika, hederliga cyklar.
– Jag gillar gamla 30-talare med sina rena dekorativa detaljer, säger Henrik Jakobsson, ordförande i föreningen.
Föreningen såg dagens ljus i början av 1997. Bakom idén stod ett gäng entusiaster som hade intresse av gamla cyklar, som brukade träffas för att byta historier, erfarenheter och reservdelar med varandra. På hemsidan får man också svaret på den enkla frågan om vad det handlar om: ”ChF är en förening för oss som vill hjälpas åt att hålla klenoder vid liv, renovera en ögonsten eller bara färdas på. En cykel av äldre årgång ger förhöjd känsla oavsett syftet med färden”.
Henrik Jakobsson är en entusiast av rang när det gäller gamla cyklar. I sin ägo har han cirka 30 äldre äldre cyklar där ögonstenen är en racer från 1937, en Crescent helracer. En, som han säger, smäcker sak för sin tid med träfälgar och vändbart bakhjul vilket var en tidig lösning för att byta växel.
– Jag cyklar uteslutande gammalt. Varför? Tack vare kvaliteten. Gärna cyklar från 1950-talet eller äldre. Handlar det om racercyklar kan jag sträcka mig framåt 80-talet. Tävlingsracers höll då fortfarande kvalitet. Allt enligt sin tids butikspris, säger Henrik. En billig cykel kan rimligtvis inte upplevas som annat än just ”billig”.
Att köpa en gammal cykel är däremot fortfarande oproportionerligt billigt. Man kan hitta en cykel i hyfsat bra kvalitet för några tusenlappar, vilket är en mycket bra investering, menar Henrik Jakobsson.
– Det kan bli ditt livs bästa cykelköp.
– De här cyklarna är gjorda för att hålla i generationer, det finns reservdelar att få tag på och det är närmast en barnlek att serva dem.
Cykelhistoriska föreningen firade 20-årsjubileum 2017. I dag har man runt 260 aktiva medlemmar som inbjuds till olika träffar och evenemang. Föreningen har också ett aktivt Facebook-forum där man kan komma i kontakt med kunniga personer, diskutera och få råd och tips.
Man har också ett cykelhistoriskt register som har skapats som ett instrument för datering av gamla cyklar. Detta är öppet för alla att använda. På samma plats finns också ett trycksaksbibliotek som är medlemsexklusivt.
– Dessutom ordnar vi Bike in Tweed, ett höstlopp i september i Stockholm där vi cyklar i klassisk stil på såväl cykel som klädsel. Det ordnas numera även liknande träffar i både Malmö och Uppsala.
Henrik berättar varmt om föreningen och det stora intresset av äldre cyklar som medlemmarna delar. Träffarna som arrangeras är ofta välbesökta och det pratas såväl teknik-, sport- som industrihistoria. En av medlemmarna är Gunnar ”Enskede junior” Jonsson, svensk elitcyklist på 1940- och 1950-talet, med bland annat SM-guld på sitt idrottsliga cv.
– ”Enskede junior” har mänger av roliga gamla minnen att dela med sig av. Till exempel cyklade han annat den första Vätternrundan 1966. Han gjorde det på en vanlig stålcykel och kom i mål på under tio timmar. Då hade han ändå stannat längs vägen och hjälpt en kompis som fått punktering.
Vad är det som gör en äldre cykel så intressant? Henrik Jakobsson är snabb med svaret.
– Den oöverträffade kvaliteten är nummer ett. På den tiden var cykeln ett viktigt transportmedel och byggdes därmed som robusta fordon som skulle hålla länge. Cykeln blev viktig, både i stadsregioner och på landet, och folk kunde smidigt ta sig fram. Enligt mig är cykeln världens bästa uppfinning.
– Och för mig som boende i Stockholm är cykeln perfekt. Den är överlägset snabbast att ta sig fram på och så slipper man tänka på både parkering och vägavgifter.
Text: Thomas Bergkvist
Foto: Henrik Rex Jakobsson, Peter Segemark, Carolina Haglund
Läs mer om Cykelhistoriska föreningen här:
www.facebook.com/groups/cykelhistoriska
www.facebook.com/BikeInTweed
http://cykelhistoriska.se
http://register.cykelhistoriska.se