Nya bansträckningen i Vätternrundan Nya bansträckningen i Vätternrundan är provåkt och har fått goda recensioner. På fredag är det dags för den riktiga premiären.
Oskar Höglund, arrangemangschef på Vätternrundan. Oskar Höglund, arrangemangschef på Vätternrundan.
Artikel

Om nya bansträckningen i Vätternrundan: ”Dalbybacken blir en snackis”

2021-09-02

Lanseringen var i fjol. Men nu är det äntligen dags för premiär för Vätternrundan 315 km och den nya bansträckningen. Ändringar som är gjorda för att göra det så säkert som möjligt för alla cyklister.
    – Den sista biten in mot målet har bara en tiondel av så mycket trafik som den gamla etappen,  säger Oskar Höglund, arrangemangschef på Vätternrundan.

Det är säkerheten och tryggheten för alla tusentals trötta cyklister som viker av söderut igen vid de norra delarna av Vättern som har legat till grund för beslutet.
    I stället för att direkt svänga av på hårt trafikerade riksväg 50, kommer cyklisterna nu att köra in i Askersund. Därefter väntar Åmmeberg, Zinkgruvan och Godegård ner mot målet i centrala Motala.
    – Det blir mindre vägar och mer vackra omgivningar att njuta av, men även lite tuffare. Samtidigt inkluderar vi nu även Askersund i folkfesten, säger Oskar.

Härliga miljöer på mindre trafikerade vägar

Vätternrundan har tittat på alla för- och nackdelar och jämfört den gamla vägen med nya alternativ. Det har provcyklats, gåtts igenom statistik och setts över vägkorsningar. Efter samarbete med kommuner och Trafikverket fastnade man till slut för sträckningen som nu gäller.
    Premiären skulle ha körts förra året, men fick skjutas upp på grund av pandemin. I år blir det äntligen av.
    – Alla som har testat sträckan har bara positiva upplevelser. Det är härliga miljöer att cykla i samtidigt som det framför allt är skönt att komma bort från den tunga trafiken.
    – Trafikverket har varit involverat i processen i flera år och är bara glada över att vi nu cyklar på mindre trafikerade vägar.

Brant backe som ”aldrig tar slut”

Mattias Reck är före detta förbundskapten, huvudcoach i Guided Heroes och nuvarande tränare i proffslaget Trek-Segafredo. Och dessutom Vätternrundans egen träningsexpert.
    Så vad tycker coachen om den sista utmanande delen av loppet?
    – Det kommer helt klart att bli jobbigare med mer upp och ner, men det är betydligt vackrare. Du kommer att vara trött, men de nya och omväxlande vägarna kan väga upp detta, säger Mattias.
    – Dalbybacken, på väg mot Zinkgruvan, blir en institution i sig själv och kommer att bli en riktig snackis. Den är inte brant, men den tar liksom aldrig riktigt slut.

Bästa tipset inför slutdelen av loppet

Den nya sträckan är stundtals betydligt smalare med flera skarpa kurvor. Det innebär att det är viktigt att vara uppmärksam och visa hänsyn mot sina medcyklister.
   
Och så är det den här detaljen med att loppet blir 18 kilometer längre. Det låter kanske inte så mycket, men med ett nästan fullgjort lopp i benen kan det kanske kännas lite oroligt nu när loppet blir en än större utmaning. Mattias Reck har ett riktigt bra tips inför slutdelen av loppet.
   
– Om du tänker hoppa över den sista depån i Godegård, gör inte det. Det kanske inte är långt kvar till målet i Motala, men det är längre än du tror. Det här depåstoppet kommer att vara extra viktigt för kroppen.

Text: Thomas Bergkvist
Foto: Jeff Thorén


Se filmen om Vätternrundans nya bansträckning här.

Mil för mil – så är nya sträckan

  • När du når den nya depån i Askersund är det 59 kilometer kvar. Ladda batterierna med extra kraft. Det kommer att behövas.
  • Nu väntar 28 kilometer till nästa matstopp. Det går hela tiden sakta uppför i nästan två mil via Åmmeberg och den beryktade Dalbybacken innan Zinkgruvan. Därefter kommer välförtjänta utförsbackar.
  • Godegård är den sista depån före Motala. Gör kroppen en tjänst och stanna till och fyll på med energi. Det är tre mil kvar och nu behövs varenda gnutta bränsle fram till målgången i Motala.

Var uppmärksam!

I utfarten vid Nykyrka, ungefär åtta kilometer från målet, görs en vänstersväng in på riksväg 50. Här gäller det att vara observant och beredd på att sänka farten eller kanske till och med stanna. Hastigheten på riksvägen är sänkt, men samspel med övrig trafik är viktigt!

Så här tycker vi om nya bansträckningen

Borta är den sista delen på trafiktäta riksväg 50. Nytt är i stället 18 extra kilometer på säkrare vägar i vacker natur – och med en sugande backe mot slutet. Här är omdömen om slutsträckan på nya Vätternrundan 315 km.

Peter Liljedahl 

Har cyklat Vätternrundan sex gånger och är son till en av grundarna. 

– Den nya sträckningen blir säkrare och vackrare, men lite tuffare och lite längre. Det kommer nog att krävas några fler träningsmil, men vad gör väl det. Jag är jättepositiv till den nya sträckan och ser fram emot att cykla!

Ingrid Kjellström 

Från Ulricehamn. Har cyklat Vätternrundan tre gånger och runt Vättern två gånger på vintern. 

– Det här kommer definitivt att bli den finaste delen av banan. Jag har kört den vid tre tillfällen och gillar när det är kuperat, som det är vid den sista -backen upp till Zinkgruvan. För de cyklister som vill ha en fin upplevelse är detta en -optimal slutdel av loppet. Och det är -verkligen skönt att slippa trafiken.

Janne Rydell 

Har cyklat Vätternrundan 19 gånger och är son till en av grundarna. 

– Det är bra att man blir av med sträckan från Hammarsundet och ner mot Motala, den är bara tråkig. Som jag ser det är det ett riktigt bra val för en ny sträcka. Den nya vägen är betydligt vackrare, men framför allt mycket säkrare för alla cyklister

Stig Johansson 

Pionjär från Fagersanna, som har cyklat alla 55 rundor.

– Det tycker jag ska bli jäkla roligt och det gör mig ingenting att det blir 18 kilometer längre. Det har varit mycket trafik på den gamla sträckan, så enligt mig kan det bara bli bättre.