Lanseringen var i fjol. Men nu är det äntligen dags för premiär för Vätternrundan 315 km och den nya bansträckningen. Ändringar som är gjorda för att göra det så säkert som möjligt för alla cyklister.
– Den sista biten in mot målet har bara en tiondel av så mycket trafik som den gamla etappen, säger Oskar Höglund, arrangemangschef på Vätternrundan.
Det är säkerheten och tryggheten för alla tusentals trötta cyklister som viker av söderut igen vid de norra delarna av Vättern som har legat till grund för beslutet.
I stället för att direkt svänga av på hårt trafikerade riksväg 50, kommer cyklisterna nu att köra in i Askersund. Därefter väntar Åmmeberg, Zinkgruvan och Godegård ner mot målet i centrala Motala.
– Det blir mindre vägar och mer vackra omgivningar att njuta av, men även lite tuffare. Samtidigt inkluderar vi nu även Askersund i folkfesten, säger Oskar.
Härliga miljöer på mindre trafikerade vägar
Vätternrundan har tittat på alla för- och nackdelar och jämfört den gamla vägen med nya alternativ. Det har provcyklats, gåtts igenom statistik och setts över vägkorsningar. Efter samarbete med kommuner och Trafikverket fastnade man till slut för sträckningen som nu gäller.
Premiären skulle ha körts förra året, men fick skjutas upp på grund av pandemin. I år blir det äntligen av.
– Alla som har testat sträckan har bara positiva upplevelser. Det är härliga miljöer att cykla i samtidigt som det framför allt är skönt att komma bort från den tunga trafiken.
– Trafikverket har varit involverat i processen i flera år och är bara glada över att vi nu cyklar på mindre trafikerade vägar.
Brant backe som ”aldrig tar slut”
Mattias Reck är före detta förbundskapten, huvudcoach i Guided Heroes och nuvarande tränare i proffslaget Trek-Segafredo. Och dessutom Vätternrundans egen träningsexpert.
Så vad tycker coachen om den sista utmanande delen av loppet?
– Det kommer helt klart att bli jobbigare med mer upp och ner, men det är betydligt vackrare. Du kommer att vara trött, men de nya och omväxlande vägarna kan väga upp detta, säger Mattias.
– Dalbybacken, på väg mot Zinkgruvan, blir en institution i sig själv och kommer att bli en riktig snackis. Den är inte brant, men den tar liksom aldrig riktigt slut.
Bästa tipset inför slutdelen av loppet
Den nya sträckan är stundtals betydligt smalare med flera skarpa kurvor. Det innebär att det är viktigt att vara uppmärksam och visa hänsyn mot sina medcyklister.
Och så är det den här detaljen med att loppet blir 18 kilometer längre. Det låter kanske inte så mycket, men med ett nästan fullgjort lopp i benen kan det kanske kännas lite oroligt nu när loppet blir en än större utmaning. Mattias Reck har ett riktigt bra tips inför slutdelen av loppet.
– Om du tänker hoppa över den sista depån i Godegård, gör inte det. Det kanske inte är långt kvar till målet i Motala, men det är längre än du tror. Det här depåstoppet kommer att vara extra viktigt för kroppen.
Text: Thomas Bergkvist
Foto: Jeff Thorén