Artikel

Ny affär – enbart för elcyklar

2016-04-22

Elcykling ökar kraftigt i Sverige. Marknaden har tredubblats. I mars öppnade Sveriges första varuhus med elcyklar från olika märken.
– Det har tagit tid för elcykeln att etablera sig i Sverige, men nu finns det en marknad, säger Mikael Klingberg, en av grundarna till El-cykelvaruhuset.

I stora delar av Europa har elcyklarna länge varit populära. I Norden har invånarna varit mer tveksamma till att få hjälp med cyklingen. Men under de senaste åren har det märkts ett uppsving. När den årliga marknadsuppskattningen redovisades av Cykelbranschen i höstas visade det sig att det hade sålts 70 procent fler elcyklar jämfört med föregående säsong. En anmärkningsvärd siffra. Och det är något som Mikael Klingberg och Peter Klangsell har tagit fasta på.

I mars invigde de vad de kallar Sveriges första elcykelvaruhus på Sveavägen i Stockholm.
– Det var inte alls många år sedan som många inte ens visste vad en elcykel var, utan man fick förklara. Men nu har det blivit allt vanligare. För ett par år sedan såg jag knappt en enda elcykel på stan, men nu ser jag ett par om dagen när jag cyklar till och från jobbet, säger Mikael Klingberg.

Mikael Klingberg har upplevt att det tidigare varit ett motstånd för elcyklar i Sverige.
– Man har hört många som säger sig ”inte vilja fuska” och ta hjälp av batteri. Men det finns många användningsområden. Till exempel för att slippa bli svettig när man cyklar till jobbet, eller orka cykla lite längre än vanligt. Många städer, bland annat Stockholm, satsar hårt på att öka cyklingen och då tror jag att elcykeln kan vara ett bra alternativ, säger han.

Mikael Klingberg och Peter Klangsell har tidigare haft två franchisebutiker i Sveriges största återförsäljare av mopeder, KopEnScooter.nu, där de främst har sålt mopeder men även vissa elcykelmärken under tio års tid. Efter att ha märkt av det ökande intresset för elcyklar kom de på idén om att ha en egen butik – enbart för det. Sagt och gjort, mopedbutiken på Sveavägen i Stockholm fick flytta på sig till en annan lokal – för att ge plats för det nya El-cykelvaruhuset. Där hittar kunderna 13 olika elcykelmärken, för mellan 10 000 och 70 000 kronor, som man både kan titta på och provcykla i butiken. Där finns det även möjlighet att kunna lämna in sin cykel för service.
– Marknaden är redo. Vi tror att det finns ett behov av en butik som är renodlad, med experter på området. Det krävs andra kunskaper om man jämför med vanliga cyklar. Service och underhåll ser lite annorlunda ut, i och med att det handlar om komplexa elsystem.

Och det är just elsystemen som avgör prisklassen på cyklarna, menar Mikael Klingberg.
– 60–80 procent av priset beror på elsystemen, som kan variera kraftigt mellan de olika cyklarna. Visst det är en stor investering, men jämför man med om man åker tunnelbana eller bil till jobbet varje dag är priset ändå överkomligt, säger han.

Text: Pierre Henriksson


 

El-assisterad cykel

En cykel som drivs av elmotor, men cykeln körs inte av sig själv, utan elen hjälper endast till med fram-driften om cyklisten själv trampar. Elmotorn får inte ge ytterligare kraft när man har nått en hastighet på 25 kilometer i timmen.

En el-assisterad cykel får endast räknas som cykel om:

  • Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar.
  • Motorn endast kan förstärka kraften från tramporna och inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/h. 
  • Motorns nettoeffekt inte överskrider 250 watt.

Avviker cykeln från någon av dessa krav ses den som en moped och då krävs trafikförsäkring samt att föraren behöver ha hjälm.