I mitten av juni skapas ett nytt branschråd som ska ta fram riktlinjer kring cykelparkeringar och stöldskydd. Det inleds med ett seminarium under Cykelve... I mitten av juni skapas ett nytt branschråd som ska ta fram riktlinjer kring cykelparkeringar och stöldskydd. Det inleds med ett seminarium i samband med Cykelveckan i Motala.
Erik Arvidsson, Folksam, och Lina Nilsson, SSF Stöldskyddsföreningen Erik Arvidsson, Folksam, och Lina Nilsson, SSF Stöldskyddsföreningen.
Artikel

Minskad stöldrisk ska öka cyklandet – nytt branschråd skapas

2022-06-13

VTI, SSF Stöldsskyddsföreningen och Folksam är alla övertygade om att det finns mycket att göra för att öka tryggheten för cyklister. Alltifrån fler och säkrare cykelparkeringar till ökad information om hur man bäst låser sin cykel för att få behålla den. I mitten av juni skapas ett nytt branschråd som ska ta fram riktlinjer i de här frågorna.

Under tisdagen – mitt under Cykelveckan – arrangeras ett stort seminarium i Motala. Överst på agendan? Hur vi ska se till att det blir enklare att bygga säkrare cykelparkeringar. Något som i sin tur ska leda att fler cyklar.
– Samhället investerar stora pengar för cyklingen vad gäller infrastruktur, men ändå är det många som avstår att cykla på grund av stöldrisken. Med tanke på den gröna omställningen i samhället är det något som måste åtgärdas, säger Erik Arvidsson.

Seminarie ska bli startskott

Seminariet, som arrangeras av Folksam tillsammans med SSF Stöldskyddsföreningen, VTI Cykelcentrum, Motala kommun och Vätternrundan, ska bli startskottet till en förändring.
– Vi måste se till att sätta större fokus på åtgärder som minskar cykelstölderna – exempelvis cykelparkeringar. I dag finns inga riktlinjer för hur man bygger dem på ett bra sätt. Där finns det massor att göra. Vi måste se till att de också finns med i den totala investeringen av cykelinfrastrukturen i samhället. Så är inte fallet i dag, säger Lina Nilsson på SSF Stöldskyddsföreningen och ger ett exempel:
– Det spelar ingen roll om vi bygger en tre mil lång cykelväg och det ändå inte finns något säkert ställe att parkera cykeln när man kommer fram. Då tappar vi många cyklister. Cykelturen slutar inte förrän man har hoppat av cykeln, ställt ifrån sig den och gått in på kontoret, butiken, restaurangen eller var man nu ska ta vägen.

Stölder av elcyklar har ökat markant

I februari presenterade Stöldskyddsföreningen statistik som visade att framför allt stölder av elcyklar har ökat markant de senaste åren. Förra året stals 29 procent fler elcyklar jämfört med 2020.
– Det är uppenbart att det är för lätt att stjäla cyklar i dag och för mycket pengar att tjäna. Något som gör att människor avstår från att ta cykeln. Men vi tror absolut att det går att vända trenden. Vi tittar på olika delar: hur man kan göra själva fordonet säkrare, informera om hur man bäst låser sin cykel för att minska risken för stöld och inte minst hur vi kan anpassa infrastrukturen, säger Lina

Vad ska seminariet leda till?
– Vi kommer inte att komma med några lösningar. Det ska däremot mynna ut i ett branschråd, som kan driva de här frågorna framåt, avslutar Lina Nilsson.

Text: Pierre Henriksson