Skövde. Där har ni en av Sveriges senaste Cykelstäder. Under våren blev medlemskapet i föreningen Svenska Cykelstäder klart och det strategiska arbetet har redan påbörjats.
Svenska Cykelstäder bildades under sommaren 2014 och består i dag av 21 svenska kommuner som är riksledande inom vardagscykling. Målsättningen är enkel – att öka andelen cykelresor. Dessutom jobbar nätverket för att göra det smidigare för cyklister att ta sig fram i våra kommuner samt att höja statusen för cykeln som transportmedel.
Redan under 2015 påbörjade Skövde kommun arbetet med en cykelstrategi och under våren togs beslutet att gå med i Svenska Cykelstäder.
– Vi har visserligen varit duktiga på att bygga cykelvägar och göra olika satsningar, men det har inte funnits någon övergripande bild om vad vi vill åstadkomma med planeringen. Det ska vi försöka få fram nu, säger Birgit Bjelkengren, planarkitekt på Skövde kommun.
Förhoppningen är så klart att fler ska välja cykeln i stället för bilen för att på så sätt minska en negativ klimatpåverkan i form av buller och dålig luft. Samtidigt som det finns en hälsoeffekt när folk rör på sig allt mer.
– Den stora målsättningen med satsningen är att få fler att använda cykeln i vardagen. Det riktar sig alltså inte till de som cyklar, och cyklar mycket, i stället handlar det om att var och en ska känna att cykeln är ett smidigt alternativ till bilen, säger Birgit Bjelkengren.
Precis som i många andra städer har Skövde problem med långa bilköer när rusningstrafiken är som värst. Med en bättre infrastruktur för cykling blir övergången till cykel kanske något enklare även för den inbitne bilföraren.
– Att många väljer bilen framför andra transportmedel är något som vi behöver jobba med. Det är en utmaning som kräver sam arbete mellan flera aktörer, exempelvis Västtrafik. Det är inte bara cyklingen som är lösningen. Vi ska se till att det finns förutsättningar att smidigt kunna välja hållbara resor. Det är bra för hela Skövde, säger Birgit Bjelkengren.
Text: Johan Larsson
Svenska cykelstäder
Under 2014 samlades några av Sveriges bästa cykelkommuner i ett nätverk. Målet var skapa samverkan och kunskapsutbyte mellan de olika kommunerna. Initiativet kom från bland annat Malmö Stad tillsammans med Svensk Cykling och Cykelfrämjandet. Nätverket blev föreningen Svenska Cykelstäder den 4 maj 2015 och består i dag av 21 kommuner.
Föreningen bedriver ett nära samarbete med cykelorganisationerna Svensk Cykling och Cykelfrämjandet, samt Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Victoria Swedish ICT.
Föreningen består av Skövde, Malmö, Lund, Helsingborg, Halmstad, Göteborg, Linköping, Jönköping, Västerås, Eskilstuna, Stockholm, Uppsala, Gävle, Örebro, Karlstad, Sundsvall, Luleå, Umeå, Karlskrona, Motala och Sollentuna.
Läs mer om projektet på www.svenskacykelstader.se.