Ulrik Bengtsson och Johanna Smedberg på Cycleurope.
I Varberg produceras mängder av cyklar.
Artikel

Hos Cycleurope växer elcykeln fram

2018-03-28

Att den elassisterade cykeln är på stark frammarsch är tydligt. 2017 utsågs den till Årets julklapp, samtidigt som regeringen tagit beslut om den nya elcykelpremien.
På Cycleuropes huvudkontor i Varberg tillverkas över 100 000 cyklar per år – och allt fler av dem drivs av el.

I Mellaneuropa har det varit en elcykelboom sedan ett flertal år tillbaka. I vissa länder är så många som varannan cykel som säljs elassisterad. I Sverige har vi inte kommit lika långt, men trenden är tydlig – allt fler har upptäckt fördelarna med elcykeln även här.
– De senaste tre–fyra åren har vi sett ett jättestort uppsving och att allt fler väljer elcykeln är jätteroligt. Mycket handlar om att man har upptäckt hur hälsosamt, ekonomiskt fördelaktigt och miljövänligt det är. Samtidigt som det för en pendlare blir enkelt att veta hur lång tid det tar dörr till dörr, säger Johanna Smedberg, marknadschef på Cycleurope.

Varberg andas cykel. Redan 1908 startade företaget Svenska Cykeldepoten sin tillverkning på orten. Det följande decenniet byttes namnet till Monark och resten kan tecknas som cykelhistoria.
I dag ingår Monark – tillsammans med Crescent – i koncernen Cycleurope, men Varberg är fortfarande centralorten. Här har Cycleurope såväl tillverkning som utvecklingsavdelning och varje dag rullar stora mängder färdiga cyklar ut ur fabriken.

Sedan drygt ett år tillbaka innehåller produktionen även elcyklar. Dels för att komma närmare kunderna och få kontroll över hela produktionsprocessen. Dels tack vare den allt större efterfrågan på våra nordliga breddgrader.
På bara de senaste två åren har försäljningen av elassisterade cyklar fördubblats – från 30 000 till drygt 60000. Och riktningen ser ut att bara fortsätta peka uppåt.
– En av trenderna som finns nu är att välja miljövänliga alternativ och det är jätteviktigt för många av oss. Inte minst för en konsumentgrupp som tar över just nu, nämligen den unga. Sedan finns det så klart även ett hälsoperspektiv, där de som inte har tittat till cykeln alls tidigare och kanske tycker att det är jobbigt att bli svettig har insett fördelarna med elcykeln, säger Johanna Smedberg, som berättar att alla elcyklar provcyklas i fabriken innan de lämnar densamma. Allt för att cykeln ska fungera problemfritt.

Precis som med mycket annat går utvecklingen för de elassisterade cyklarna i rasande takt. Medan nya cyklar lanseras sitter utvecklingsavdelningen redan och spånar på framtidens cykel.
– Det viktigaste är att förenkla för slutanvändaren. Det ska vara allt-i-ett, samtidigt som vi försöker integrera tekniken på sådant sätt som gör att den inte syns. Vi ser också att det går mer och mer åt det personliga hållet, säger produktchefen Ulrik Bengtsson.
– Du kommer även kunna kommunicera mer med din cykel och spåra cykeln på ett annat sätt än i dag. Att på ett enkelt sätt få reda på om cykeln är laddad och om den står kvar där jag ställde den. Att köpa en elcykel är en ganska stor investering och då ska man vara trygg i att den inte blir stulen.

När elcykeln först kom fram var det främst för city-cykling som riktade sig till en viss typ av cyklister.
Nu för tiden finns det elassisterade cyklar för i stort sett alla typer – från stadspendling till mountainbikecykling i skogen.
– Det innebär en fantastisk möjlighet för alla att kunna ta sig fram tillsammans oavsett förutsättningar. Du som är vältränad kan cykla ihop med någon som inte tränar särskilt mycket, där den ena parten har en ”vanlig” racer och den andra cyklar på en elcykel där hen får hjälp, säger Johanna Smedberg.

Med elassisterade cyklar handlar det just om – som namnet antyder – att man får assistans. För att få den extra dragkraften och att cykel ska generera effekt krävs det nämligen att man själv trampar också.
– Vi ser det inte alls som fusk. Det handlar om att få fler att cykla, det vinner vi alla på, avslutar Johanna Smedberg.

Text och foto: Pierre Henriksson


Elcyklar

En elassisterad cykel är en cykel med motor, batteri och display, där man kan få extra draghjälp av el. Maxhastigheten är 25 kilometer i timmen, och man måste trampa för att generera effekt. Lagar och regler skiljer sig inte jämfört med vanliga cyklar. Cyklarna kan drivas med antingen framhjuls-, bakhjuls- eller centermotor.


Regeringens elfordonspremie

Från och med 1 februari började regeringens nya elfordonspremie gälla. Premien – som avser köp av elcykel, elmoped eller elmotorcykel, samt ett antal fordon som används av personer med fysisk funktionsnedsättning – motsvarar 25 procent (dock maximalt 10 000 kronor) av inköpspriset. Man måste vara minst 18 år och elcykeln ska vara ce-märkt. Bidraget, som endast kan användas en gång, gäller retroaktivt från 20 september 2017.


Mer om elcyklar

  • I Cyklapodden avsnitt två, berättade Johanna Smedberg och Ulrik Bengtsson om hur Cycleurope ser på elcyklar.
  • I köptankar? Här får du reda på vilken elcykel just du bör välja!