Äntligen nåddes målet. I augusti utsågs Helsingborg till Sveriges bästa cykelkommun.
– Det känns jättehärligt. Det är alltid roligast att vara högst upp i tävlingar och vi har kämpat i många år, säger Oscar Grönvall, trafikchef Helsingborgs stad.
Det är den ideella föreningen Cykelfrämjandet som varje år mäter och jämför landets kommuner i hur cykelvänliga de är. Efter att ha slagits i toppen av Kommunvelometern under ett flertal år blev det den här gången en förstaplats i rankningen för Helsingborg. En kommun som satsar hårt på att utveckla en bra cykelinfrastruktur.
– Cykling är det enskilt mest miljövänliga transportsättet. Det finns inga bakomliggande utsläpp att fundera kring, vilket det gör med i stort sett alla andra trafikslag. Det är också därför den frågan är så enkel att jobba med och något som enar vår politik, över partigränserna, säger Oscar Grönvall.
Nytt område kopplas till centrum via cykelbro
År 2017 antogs en sexårig plan för vilka strategier och åtgärder som staden ville genomföra för att utvecklas som cykelstad. Under dessa år har ett stort antal investeringar slutförts för att öka cykelresorna.
Ett av de största projekten blev klart för omkring ett år sedan, en s-formad gång- och cykelbro som går från det nya bostadsområdet Oceanhamnen in till de centrala delarna av staden.
– Det tillkom av ett tydligt behov för att koppla ihop området med centrum. Samtidigt har vi även gjort många andra investeringar i cykelnätet, säger Oscar Grönvall.
– Jag cyklar själv till alla möten inom staden och kommer antingen före eller samtidigt som de som tar bilen till samma plats.
Fortsätter jobba hårt – även efter utmärkelsen
Förutom vardags- och pendlingscyklandet har även turistnäringen haft nytta av alla satsningar.
– Två av våra nationella cykelleder (Kattegattleden och Sydkustleden) ansluter i Helsingborg och den senaste tiden har turistcyklingen tredubblats. Samtidigt ser vi en jättetydlig önskan att cykla mer, säger Oscar.
Och än är kommunen inte nöjd. Utnämningen av Årets cykelkommun gav ännu mer energi till fortsatta satsningar.
– Vi kommer att fortsätta jobba och ha högt tryck i nya investeringar. Vi har ett stort gatunät, där det finns ett lika stort behov av nya cykelvägar. Det är redan ett par nya projekt på gång.
Vinner ni nästa år igen?
– Det är klart att vi skulle vilja det. Men vi vet att vi har hård konkurrens av andra städer som vill främja cyklingen. Och det behövs utvecklas i hela landet, så egentligen är det bara bra om det kommer några uppstickare.
Bra utbyte med andra kommuner
Oscar Grönvall berättar också att de har ett nära samarbete med andra kommuner för att få inspiration till nya projekt. Inte minst de närliggande städerna Lund och Malmö som också ligger i framkant.
– Vi har ett bra utbyte och peppar varandra till att bli bättre. Det finns alltid något som vi kan erbjuda varandra. Sedan har vi också en fantastisk cykelstad på andra sidan sundet, Köpenhamn, som vi kan sporras av.
Text: Pierre Henriksson
Foto: Pressbilder