Försäljningen av elcyklar bara fortsätter att öka och under tisdagen blev den utnämnd till Årets julklapp 2017. På två år har försäljningen mer än fördubblats i Sverige. Bara början, tror Johanna Smedberg, marknadschef på Crescent.
– Elcykeln är både smart och rolig. Den ger motion, är miljövänlig och ger fler möjlighet att cykla, säger hon.
Efterfrågan på elcyklar har ökat explosionsartat. Så mycket att Cycleurope, med varumärkena Crescent och Monark, har valt att starta upp produktion av elcyklar i Sverige.
– I dag är elcykeln en folkcykel. Unga, gamla, medelålders – de flesta verkar ha hittat till elcykeln och det gör att vi också behöver möta många olika behov med våra cyklar. Vissa vill ha en hybrid att pendla på och andra en citycykel med korg. Elassisterade mountainbikes är stort i Europa och fler och fler svenskar visar intresse för el-MTB, säger Johanna Smedberg.
Regeringens nya elcykelpremie, där köparen får tillbaka 25 procent av pengarna, har redan inneburit en ökning av försäljningen. Det är en välkommen satsning:
– Den gör det möjligt för fler att välja elcykeln. Det handlar ju om en del pengar trots allt, och det reducerade priset gör att fler får chansen att köpa en, säger Johanna Smedberg och fortsätter:
– Folk har förstått att det både är klimatsmart och ekonomiskt att välja en cykel som drivs av el. Den har blivit en game changer när vi väljer transportsätt. Att det har blivit så är positivt för alla inblandade, såväl för individen och samhället som för oss i branschen.
I sommar blir det premiär för Vätternrundans nya lopp, där elcyklar tillåts.
– Det känns som en naturlig utveckling som speglar cykeltrenden i stort. Nu kan ännu fler ansluta till Vätternrundans lopp. Det smarta med elcykeln är att du själv kan bestämma precis hur mycket du vill att hjärtat ska jobba. Du kan få näst intill svettfri cykling om du vill men det går också att bli rejält trött på en elcykel.
Hur tror du framtidens elcyklar fungerar och ser ut?
– Vi tror på mer smartness och den uppkopplade cykeln. Mycket fokus kommer att ligga på användarvänlighet och komfort. För oss handlar det om att tänka likadant som med vanliga cyklar, att vi utgår från de olika användarnas behov, men med motor och batteri som möjliggörare.
– Vi har börjat kommunicera månadskostnaden för en elcykel, likt en privatleasing av en bil eller ett månadskort till kollektivtrafiken. Då kan man ställa transportsätten emot varandra och ganska snabbt räkna hem elcykeln som det bästa alternativet.
Text: Johan Fransson
Foto: Cycleurope
Årets julklapp 2017
Den 22 november blev elcykeln utnämnd till Årets julklapp av HUI Research, vilket du kan läsa mer om här.