Punkteringar i massor, jobbiga cykeldagar genom ökenlandskap och en storm som stoppade honom att nå toppen på Peak Lenin i Tadzjikistan.
Anders Grandien säger att han ligger lite efter i sitt eget tidsschema, men är vid riktigt gott mod ändå.
– Nu är jag i Kina, på väg mot Mongoliet, och resan har hittills varit fantastisk – för det mesta…
Det var i mitten av mars som Anders Grandien började sin 15 000 kilometer långa resa från Karesuando i norra Sverige till Mount Fuji i Japan. Mestadels på cykel, men även under en kort tid på hästryggen i Mongoliet.
När Cykla.se når Anders på en knagglig Snapchat-linje i början av september har han sedan några dagar cyklat in i Kina och befinner sig i Xianjang-regionen, nära gränsen till Kirgizistan.
– Senast vi pratades vid var jag i Turkiet, som är ett långt kapitel i sig själv, och det har hänt en del sedan dess. Totalt sett har det flutit på bra, men jag har fått ändra mina hemreseplaner och siktar nu på att vara hemma till jul.
Och med ett ”långt kapitel i sig själv” menar Anders bland annat problem med cykeln. Fram till Turkiet hade han inte drabbats av en enda punktering – utanför Istanbul kom den första och sedan bara fortsatte de…
– Det blev som en snöbollseffekt men med punkteringar. Jag lagade och så kom det en ny. Jag bytte däck, men så kom det en ny, och en ny… Då investerade jag i nya, riktigt bra däck och sedan dess är det problemfritt.
Målet: att bestiga 7 134 meter höga Peak Lenin
Från de östra delarna av Turkiet har Anders styrt sin cykel genom Georgien, Kazakstan, Uzbekistan, Tadjikistan och Kirgizistan. Nu går resan genom Kina till Mongoliets huvudstad Ulan Bator, för att sedan fortsätta genom Kina och därefter båt till Sydkorea och slutdestinationen Japan.
– De centralasiatiska länderna var verkligen utmanande med långa, platta ökendelar i Kazakstan och Uzbekistan, men det gick bra det också, säger Anders som när han kom in i Kirgizistan började resans sidouppdrag:
– Jag hade planerat att göra en variant på Göran Kropps äventyr, när han cyklade till och besteg Mount Everest. Mitt mål var att bestiga det 7 134 meter höga Peak Lenin.
Under tre veckor förberedde sig och planerade Anders Grandien och gruppen som han hade anslutit sig till för att nå toppen, men en rejäl storm satte stopp för att nå bergets topp.
– Vi nådde 6 150 meter, men där tvingades vi bryta på grund av stormen. Det fanns ett kort fönster att fortsätta efter stormen, men den vägrade att ge med sig.
– Nu efteråt är jag helt okej med att vi inte nådde toppen. Jag är i stället bara glad över att jag har alla fingrar och tår – och livet – i behåll. Men det var en fantastisk upplevelse så länge det varade.
Perfekta vägar att cykla på i Kina
Tillbaka på sadeln tog det tre dagar innan Anders nådde den kinesiska gränsen och Xianjang-regionen. Väl där tar det två veckor innan han når gränsen till Mongoliet.
– Jag måste till Ulan Bator för att skaffa ett nytt visum innan jag får åka in i Kina igen.
– Och eftersom jag ligger lite efter i schemat, så blir det nog bara en vecka till häst. Vintern kommer tidigt i Mongoliet och då vill jag inte vara ute för länge i onödan.
Har du ångrat dig någon gång under resan?
– Nej, absolut inte. Det blir mer och mer spännande ju längre österut som jag kommer och jag har träffat på många reskamrater. Bland annat här i Kina, det är jättemånga långdistanscyklister här. Vägarna är helt perfekta att cykla på, klart bäst efter de i Europa, med en infrastruktur som är väldigt välutvecklad.
– Och trots att det är långt kvar, så känner jag nu att målet börjar hägra. Det började jag känna redan när jag kom till Kazakstan, faktiskt.
Text: Thomas Bergkvist
Foto: Privat