Förra vintern tvingades de ställa in. Men i slutet av januari ska Abloc Winter Challenge äga rum med full styrka av vintercyklister igen. Förra vintern tvingades de ställa in. Men i slutet av januari ska Abloc Winter Challenge äga rum med full styrka av vintercyklister igen.
Abloc Winter Challenge Alltifrån snöstorm till soligt. Cyklisterna har fått uppleva det mesta i väderväg under åren som varit. Hur blir det i januari?
Artikel

Abloc Winter Challenge tillbaka: ”Vill uppmärksamma vintercykling”

2021-12-22

Förra vintern tvingades de ställa in på grund av pandemin. Men i slutet av januari hoppas Abloc kunna köra sin traditionsenliga 30-milsrunda Winter Challenge med full styrka av vintercyklister igen.
    – Det är en kittlande upplevelse och skiljer sig mot allt annat vi gör, säger Mattias Carlsson, en av grundarna av Abloc som arrangerar event och läger.

År 2015 gick premiären av Abloc Winter Challenge och sedan dess har det varit ett stående inslag under vintrarna. Med olika förutsättningar. Exempelvis de inledande åren, då det under den första upplagan var snöstorm och klass 1-varning jämfört med strålande sol och perfekt temperatur året efter.
    – Det är så det är att cykla på vintern och även det som är en del av själva grejen med Winter Challenge. Det är lite kittlande att du inte vet riktigt vad du anmäler dig till. Det kan bli skönt och torrt, men det kan också vara snöoväder, säger Mattias.

En upplevelse utöver det vanliga

Det stora målet med evenemanget är att uppmärksamma vintercykling i stort och inspirera till cykling året om. Men också att ge en upplevelse – och utmaning – utöver det vanliga.
    – Det är ett magiskt äventyr som skiljer sig mot allt annat vi gör egentligen, att cykla 30 mil mitt i vintern är ju lite galet. Men det skapar en stark känsla att göra det här tillsammans. Med soluppgångar och solnedgångar, kaffe och måltider tillsammans. Sedan är det så många olika faser under dagen, där det går upp och ner. Ena stunden snackar alla, sedan kan det vara tyst i en timme. Det är ganska fascinerande. Samtidigt rensar det skallen rätt bra och adrenalinet är påslaget hela tiden.

Fika- och matstoppen är viktiga

Från början gick banan, med inspiration från Vätternrundan, runt Sveriges andra största sjö – men med start och mål i Jönköping. Sedan ett par år tillbaka är det dock en annan sjö, Sommen, som rundas. Det innebär fler höjdmeter och en annan typ av cykling än tidigare.
    Men precis som under Vätternrundan har depåerna längs vägen en stor betydelse. Under dagen är det fem matstopp: second breakfast på Småländska höglandet, våffelbuffé i Högmåla bygdegård, mellanmål i Västra Harg, en sen lunch med vita dukar och levande ljus på Startby Hotell i Vadstena och slutligen en nattamacka i Adelöv.
    – Det är en viktig del för oss att kunna komma in, värma oss och umgås under tiden. Det skapar en väldigt speciell känsla.

Hälften av platserna är uppbokade

I fjol fick eventet flyttas fram ett par gånger, innan det till slut ställdes in med anledning av pandemin.
    – Nu hoppas vi verkligen att vi kan göra det den här gången, säger Mattias Carlsson.

Hittills är runt 50 av de 100 platserna uppbokade till evenemanget där cyklisterna delas upp i tre grupper baserat på ”dagsform”.
    – Alla är välkomna, det är det sociala som är det viktiga så vi kör i ett lagom tempo så att man kan prata. Men man bör såklart ha vana vid att cykla och röra sig under en längre tid.

Text: Pierre Henriksson
Foto: Oskar Bouveng