Sedan Stadium blev huvudpartner till Vätternrundan 2015 har sportkedjan ökat sin satsning på cykel. Inte minst under loppen – där de finns på plats för att hjälpa cyklisterna att ta sig runt.
– Vi vill inspirera till ett aktivt liv och Vätternrundan passar utmärkt in i den visionen. Ett event där det finns utrymme för både bredd och elit, säger Pino Roscigno, marknadsdirektör på Stadium.
Har du glömt något när du kommer till Cykelveckan i Motala? Lugn, vid evenemangsområdet finns som vanligt Stadium på plats med sin mässbutik. Ett ställe där cyklisterna dels kan komplettera alltifrån energiprodukter till hjälmar och kläder, dels få inspiration inför loppen.
– Det är en storsatsning från vårt håll och något som vi lägger mycket kraft på. Vi vill inte bara ställa ut en vanlig Stadiumbutik, utan anpassar den efter tillfället. I det här fallet till något som höjer upplevelsen för deltagarna. Vi jobbar tillsammans med jättefina varumärken, som både har produkter och tillför expertis, säger Pino Roscigno.
Vill inspirera människor till ett aktivt liv
Event som Vätternrundan betyder mycket för Stadium i deras vision att ”aktivera världen”.
– Vi vill bidra till aktivitet och inspirera människor till ett aktivt liv. Både genom föreningsliv och breddevent. Vätternrundan är perfekt i det avseendet, i och med att det riktar sig till alla – här finns utrymme för såväl elit som bredd. Vi gillar också hur Vätternrundan har utvecklats genom åren, där det har varit ökat fokus på de unga, säger Pino och nämner bland annat den nya satsningen för i år där alla 18-åringar bjuds på en startplats
– Sedan har vi Minivättern där vi får in barnen och leken. Det är också något som vi uppskattar och där alla deltagare får en gåva av oss.
Hållbarhet och rörelse är viktigt för Stadium
Just rörelse bland barn är och har varit en viktig del för Stadium under en lång tid. I omkring 20 år har de exempelvis anordnat lägret Stadium Sports Camp, där barn och ungdomar får utöva sina favoritidrotter under en hel vecka.
Hållbarhet är en annan viktig faktor. Som tydliggörs av bland annat projektet re:activate.
– Det innebär att vi samlar in sportprodukter som våra kunder inte har användning för längre. Allt som samlas in återvinns och skänks sedan till behövande, säger Pino Roscigno.
Hittills har projektet bidragit med över 150 000 jackor, sneakers och fotbollsskor till bättre behövande.
Hållbarhet genomsyrar även satsningen på Vätternrundan, där Stadium bland annat bidrar med en hållbar brytpåse.
– Där har vi lagt i produkter som förhoppningsvis kan ge lite pepp till de som tvingas bryta loppet.
Gruppcykling ger stark vi-känsla
Pino Roscigno är själv en hängiven cyklist och har cyklat såväl Vätternrundan som Halvvättern tidigare. Om det blir ett lopp även i år är inte klart än.
– Jag tycker att det är en riktigt fin folkfest med grym stämning – både runt banan och inför starten. Cyklar man i grupp blir det också en väldigt stark vi-känsla i laget. Jag älskar också sorlet efteråt när alla pratar igenom loppet och är superexalterade, säger han.
Text: Pierre Henriksson