Vätternrundans live-sändningar från Cykelveckan i somras blev en succé. Nu har satsningen blivit nominerad till det prestigefyllda priset Gyllene Hjulet.
– Vi vill på ett nytt och annorlunda sätt få betraktaren att uppleva hur det är att delta i Vätternrundan ur helt olika perspektiv, säger Ulrika Smith Svenstedt, marknadschef på Vätternrundan.
Priset delas ut av Sponsrings & Eventsverige, med syfte att uppmärksamma och hylla kreativa satsningar inom kommunikation. Till årets Gyllene Hjulet-gala är Vätternrundan, tillsammans med In The Cold, nominerade i kategorin Årets Digitala.
– Vi har tidigare varit traditionella i tänket kring marknadsföring, men för två år sedan började vi titta på möjligheten att nå ut via rörlig media. Med tanke på att vi inte arrangerar någon tävling har vi inte haft möjlighet att sända på tv och när man står inför en sådan utmaning måste man tänka kreativt för att hitta en lösning. För oss har det varit komplext i och med att alla inte startar samtidigt under loppet, säger Ulrika Smith Svenstedt.
Lösningen blev att låta publiken följa loppet från flera olika perspektiv.
– Det blev en blandad kompott vad gäller alla känslor som loppet innebär. Det var en snabbklunga i Skoda-teamet som visade hur man cyklar exemplariskt i grupp, Roberto Vacchi som snackade sig runt Vättern, OS-guldmedaljören Johan Olsson, Team Santander, och vår egen ambassadör Ellinor Falkebo Nygren som pratade fågelkvitter och om en motionärs upplevelser av loppet. Det är spännande hur det i ett och samma lopp kan finnas så otroligt olika typer av upplevelser.
– Våra sponsorer gillade konceptet de också. Vi trendade på Youtube-live i Sverige och låg etta under en period. Det är riktigt coolt att som motionslopp nå ut till en sådan stor publik. Totalt tittade folk från 80 olika länder på loppet, säger Ulrika.
Att Vätternrundan smickras av nomineringen är tydligt och Ulrika beskriver att det är bra för varumärket att synas i sådana fina sammanhang.
– Det är alltid kul att få bekräftelse för något man lägger ned tid och kraft på. Vi har fått mycket cred från såväl tittare som deltagare och sponsorer. Våra sändningar blev möjliga tack vare allt engagemang vi lägger ned tillsammans i organisationen och den stora tekniska kompetensen och engagemanget från vår partner In The Cold. Ett bra teamwork helt enkelt, säger hon.
Företaget In the Cold, som svarade för tekniken bakom, är även de mycket stolta över satsningens nominering.
– Det är fascinerande hur samspelet mellan innovation och teknik verkligen kan förändra förutsättningarna för kommunikation. Vi är väldigt glada över att Vätternrundan vågade satsa på den här idén och även anförtrodde oss med det tekniska utförandet av den. Vi ser redan nu fram emot tredje året i rad på Cykelveckan i Motala, säger Robert Furelid.
Hur tar ni den digitala satsningen vidare i sommar?
– Vi känner att Vätternrundan LIVE är ett vinnande koncept för oss. Där kommer vi att arbeta för att få in fler intervjuer och sändningar i samma liveström. Det är mycket jobb, men det känns väldigt spännande. Sedan kommer vi så klart även sända de andra loppen också, uppmärksamma hela vår portfölj. Tanken är att visa upp allt som är så roligt med Vätternrundan, säger Ulrika.
Text: Johan Fransson
Foto: Vätternrundan/Petter Blomberg, SES
Gyllene Hjulet
Branschorganisationen SES grundades 1986 och har sedan 1997 delat ut priser i upplevelsebaserad kommunikation. På Gyllene Hjulet-galen den 26 april ska priserna i respektive kategori delas ut i Stockholm.
Utöver Vätternrundan är följande nominerade i kategorin Årets Digitala:
IT-chefens dag – PS Communication & Tele2
Oddsets partiska kommentatorer – Jung Relations & DDB
Show Your Colors – Isobar
Gothia eCup – UMG, BK Häcken & Coca–Cola Sverige