Artikel

Håll cykeln i trim på vintern

Slask, smuts, is, kyla – och vägsalt. En cykel får utstå tuffa prövningar i klassiskt svenskt vinterföre. Det innebär mer skötsel. Men hur går man bäst tillväga?
Vi har vänt oss till Anders Körner, som jobbar inom teknisk service på Cycleurope Sverige, och bett om några nyttiga råd.

En smutsig cykel behöver tvättas så klart, men är det särskilt klokt egentligen när det är många minusgrader. Är det inte mycket på cykeln som riskerar att frysa?
– Det vanligaste problemet på vintern är att man får problem med växlarna. Det bildas lätt kondens i vajerhöljet och när temperaturen sjunker under nollan fastnar växelvajern. Vill man undvika detta bör man dra ut och smörja vajern alternativt byta ut höljet till ett med större innerdiameter. Samma problem kan även uppstå med bromsar.

Vilket sätt att tvätta är lämpligast?
– Risken med högtrycksspruta är att smuts pressas in i skrymslen där du inte vill ha den i stället för att få bort den. Även kullager av högre kvalitet har svårt att klara tryck direkt mot tätningarna. Därför rekommenderar vi att inte använda högtrycksspruta. Välj hellre att tvätta med hink och svamp. Börja då med att skölja av så mycket som möjligt med vattenslang med normalt tryck.

Hur är det med smörjmedel – väljer man en annan typ av olja vintertid?
– De flesta smörjmedel tål kyla. Det bästa är att använda något teflonbaserat smörjmedel och eventuellt använda en tjockare olja på kedjan. Använd inte för mycket olja, då riskerar bara mer smuts att fastna på kedjan. Torka bort eventuellt överflödig olja med en trasa.

I kritiken som förekommit mot sopsaltning av cykelvägar hävdas det att kedjan kan rosta sönder på bara några veckor på grund av saltet. Är det särskilt troligt?
– Om man regelbundet sköter sin cykel genom att tvätta av den och smörja kedjan så ska kedjan klara sig. Men missar man detta ett tag är förstås risken att kedjan ger upp till slut. 

Om man ser att det sitter saltrester på cykeln, hur länge kan man dröja med att tvätta innan det faktiskt riskerar att bli angrepp som ställer till skada?
– I och med att processen börjar omgående, är det viktigt att man tvättar bort salt och smuts så fort som möjligt och därefter smörjer rörliga delar. Man kan även använda rostskydd på känsliga delar för optimalt skydd. 

Kedjan är en del av cykeln där smuts bevisligen snabbt vållar problem. Hur är det med bromsar, växlar och växelreglage? Några särskilda tips i det avseendet?
– De ska också skötas med omsorg. Torka rent och smörj regelbundet för bästa funktion.

Text: Per Gustafsson
Foto: Privat

2016-12-22