Sida

Vilket program ska jag välja?

Välkomna till Vätternrundan och Guided Heroes träningsprogram för dig som vill köra någon av Vätternrundans lopp detta året. Här hoppas vi att du ska hitta ett program som du hjälper dig komma under en specifik måltid.

Sub15 – Skapa en behaglig resa

Detta program är skrivet för dig som känner dig som en novis inom cykel. Målet med Vätternrundan är att ta sig runt, helskinnat och hälsosamt och du har egentligen inget krav på tid. Programmet är skrivet för att ta sig runt, och det kunde lika gärna ha hetat sub17. Du har ingen vana av cykelträning, kanske inte ens spinning. Programmet börjar i januari, har fokus på kortare pass som du troligtvis genomför på någon friskvårdskedja och framåt våren, påsk och sommartid tar du ut eller införskaffar dig den cykel som ska ta dig runt sjön. Det är vid denna tiden som du växlar upp träningen och börjar cykla mer och längre. Under vintern är träningen mer inriktad på spinning och annan träning som du kanske bedriver sedan tidigare.

Till träningsprogrammet

Sub12 – Ta ett steg till i din cykling

Du som satsar på en tid under 12 timmar har troligtvis lite mer vana vid cykelträning, och kanske redan kört någon gång tidigare. Du kanske gått med i en klubb eller cyklar med ett kompisgäng. Du brukar träna någon form av cykling även under vintern och har en del vana av längre cykelpass under sommarhalvåret. Programmet specificerar lite mer cykelträning tidigare i programmet än vad sub15 gör.

Till träningsprogrammet

Sub10 – Utmana dig själv ordentligt

Detta program närmar vi oss en ganska seriös satsning och du har troligtvis en hel del vana av cykling. Du har nog kört Vätternrundan och andra motionslopp tidigare, vet vad som krävs av dig för att cykla ännu lite fortare. Du tillhör kanske en cykelklubb och genomför en satsning på Vätternrundan som grupp. Det brukar behövas när man ska cykla i de hastigheter som vi pratar om nu, inte minst eftersom Vätternrundan har blivit 15 km längre. Eftersom du redan i april behöver kunna cykla ganska långt för att sen hinna träna upp att hålla en relativt hög fart så länge som 9,5h timme, behöver de (du?) flesta i denna grupp få ihop långa cykelpass redan i början av schemat.

Till träningsprogrammet