Sida

Vilket program ska jag välja?

Välkomna till Vätternrundan och Guided Heroes träningsprogram 2021 för dig som vill köra något av Vätternrundans lopp. Årets program är justerade med roligare och effektivare pass och tar hänsyn till alla vårens röda helger. I år får vi också en vecka till på oss att trimma formen då loppen startar en vecka senare i år. Hoppas du hittar inspiration och ett program som passar just dig. 


Sub15 – Skapa en behaglig resa

Det här programet är skrivet för dig som känner dig som en novis inom cykel. Målet med Vätternrundan är att ta sig runt helskinnat och hälsosamt, och du har egentligen inget krav på tid. Programmet är skrivet för att ta sig runt, och det kunde lika gärna heta sub17. Du har ingen vana av cykelträning, kanske inte ens spinning.
    Programmet börjar i januari, har fokus på kortare pass som du troligtvis genomför på någon friskvårdskedja och framåt våren, påsk och sommartid tar du ut eller införskaffar dig den cykel som ska ta dig runt sjön. Det är vid denna tid som du växlar upp träningen och börjar cykla mer och längre. Under vintern är träningen mer inriktad på spinning och annan träning som du kanske bedriver sedan tidigare. 

Till träningsprogrammet


Sub12 – Ta ett steg till i din cykling

Du som satsar på en tid under 12 timmar har troligtvis lite mer vana vid cykelträning, och kanske redan kört någon gång tidigare. Du kanske har gått med i en klubb eller cyklar med ett kompisgäng. Du brukar träna någon form av cykling även under vintern och har en del vana av längre cykelpass under sommarhalvåret. Programmet specificerar lite mer cykelträning tidigare i programmet än vad sub15 gör. 

Till träningsprogrammet


Sub10 – Utmana dig själv ordentligt

I det här programmet närmar vi oss en ganska seriös satsning och du har troligtvis en hel del vana av cykling. Du har nog kört Vätternrundan och andra motionslopp tidigare, vet vad som krävs av dig för att cykla ännu lite fortare. Du tillhör kanske en cykelklubb och genomför en satsning på Vätternrundan som grupp. Det brukar behövas när man ska cykla i de hastigheter som vi pratar om nu, inte minst eftersom Vätternrundan har blivit 15 kilometer längre.
    De flesta i den här gruppen behöver få ihop långa cykelpass redan i början av schemat för att så småningom kunna hålla en relativt hög fart så länge som 9,5 timmar. 

Till träningsprogrammet


För mer hjälp

För dig som vill ha mer hjälp inför Vätternrundan har Guided Heroes tagit fram ett antal olika abonnemang. Läs mer här nedan:

Guided Heroes Analytics i din telefon 

Om man nytecknar ett abonnemang på Guided Heroes Analytics för specialpriset 99:-/mån får man träningsprogrammen upplagda och sparade digitalt. Specialpriset behåller man även efter Vätternrundan. Använd rabattkoden analyticsvr2021 vid beställning på guidedheroes.se

Läs mer om Analytics här. 

Vätternrundan x Guided Heroes Premium 

Cyklister med sikte på att maximera sin prestation kan även beställa personlig träningsrådgivning Premium till specialpriset 995 kronor per månad. Specialpriset behåller man även efter Vätternrundan. I erbjudandet ingår också en present som hämtas ut vi starten i Motala. Använd rabattkoden vr2021 vid beställning på guidedheroes.se

Läs mer om Premium här.   

Vätternrundan x Guided Heroes Sub 9 

Om du vill cykla tillsammans i en grupp för att ta dig i mål under 9 timmar har Guided Heroes tagit fram ett paket med startplats, cykeltröja, energipaket, träningsrådgivning av personlig coach och gemensamma träningsdagar.  

Läs mer om paketet här.