Blogg

Tandemcykling – en kraftsamverkan

Tandemcykling är som cykling, fast dubbelt så kul.

Två hjul, men också två sadlar, två vevpartier, två kedjor, två styren och två cyklister.  Att cykla tandem är lite mer tekniskt krävande, men när samarbetet väl sitter så kan det ge dubbelt så mycket kraft, och dubbelt så mycket glädje. Tandem som tävlingsform är till för paracyklister och dess piloter där den bakre cyklisten (stokern) har en synnedsättning eller är helt blind och den främre cyklisten är pilot.

bancykel
Effektutveckling
Väl samkörda tandempar har väldigt liten effektförlust vid sitt arbete. De lyckas i princip addera sina respektive effektutvecklingar vid arbeten över 1min och det går därför att komma upp i höga hastigheter på exempelvis tempolopp. För mindre samspelta par kan individerna behöva prestera bättre än som individuell cyklist för att tillsammans nå upp till en hög effekt som par. Sprinter eller starter är de tillfällen där parets totala prestationsförmåga ligger lägst jämfört med cyklisternas individuella nivå, eftersom det är svårt att tajma maximala spurter som tandempar. Det är också ett tungt ekipage att dra igång då två cyklister plus en tandemcykel blir att väga några kilo tillsammans. Både pilot och stoker har ungefär samma kvaliteter som en landsvägscyklist, men det krävs lite mer balans och samarbete vid teknisk åkning och lite extra överkroppsstyrka för piloten som skall styra ekipaget.

Aerodynamik
Att vara så aerodynamisk som möjligt är av än större vikt vid tandemcykling. Det är fördelaktigt att ha en pilot som är större än stokern och stokern bör ”gömma” sig så mycket som möjligt bakom piloten. Hjul med bra aerodynamik bör prioriteras över hjul med låg vikt vid alla typer av lopp. Även aerodynamiska kläder, som tempodräkt och skoöverdrag, bör även användas och vid tempolopp kan piloten ha en”kort tempohjälm och titta ner/krypa ihop när tillfälle ges, medan stokern bör ha så lång tempohjälm som möjligt och hålla en huvudposition så att hjälmens ”strut” ligger mot ryggen hela tiden.

Historia
Tandemcyklingen har funnits  runtom i världen sedan tidigt 1900-tal, men det var först i Seoul 1988 som det infördes på paralympiska spelen. Då endast på landsväg, för att år 1996 i Atlanta göra sin debut på bana. Tandemcykling körs som tävlingsform i Sverige  både på landsväg och på bana och om bara några dagar åker en svensk cyklist med pilot till Los Angeles för att möta de bästa paracyklisterna i världen under UCI Para-cykling Track Championships 2-5:e mars. Så missa inte det:)

Paracykelbloggen

Precis som namnet antyder handlar den här bloggen om Paracykling. Jag som driver den arbetar för tillfället inom projekt Paracykelakademin - ett projekt riktat till barn och ungdomar inom paracykel. Jag är också engagerad som ledare för paracykellandslaget och verkar som tränare för företaget Toppfysik.