Cykelstyret är inte bara något som ser till att du kan svänga till vänster eller höger. Rätt styre påverkar hela din cykeltur – både när det handlar om balans, åkstil och sittställning.
– Jag brukar säga att cyklistens position på cykeln är viktigare än själva cykeln, säger Lars Svalin på Cycleurope Sverige.
Hur ofta skänker du en extra tanke till ditt cykelstyre när du hoppar på cykelsadeln? Styret ska bara finnas där, med greppvänliga handtag, bra bromsreglage och en smidig växel. Men cykelstyret betyder och är så mycket mer.
Rätt monterat handlar det om balans och bekvämlighet samtidigt som det påverkar din sittställning och därmed hur hög fart du kan komma upp i.
– Det som påverkar cyklistens position mest, förutom rätt ramstorlek, är styret. Det är också avgörande för en bra sittställning totalt, tillsammans med styrstammen, säger Lars Svalin.
Hur har cykelstyret utvecklats genom åren?
– Generellt kan man säga att styret i grunden inte har utvecklats så mycket, ungefär som cykeln i stort. Det som har förändrats är bredd, djup och geometri. Från början såg styrena ut som de man använder på så kallade ”gravelcyklar”, cyklar för grusvägskörning med styren som har mer rörelsefrihet och hävarm. Men efter hand började de likna de vi har i dag. Många använder fortfarande vad som brukar kallas ”Classic” där själva bocken nästan är helt rund. Flera proffs använder dessa fortfarande. Anatomiska styren har också varit populära, men numera ser man dem sällan.
– För cirka 15 år sedan kom en revolution avseende styren. Då kom vad man allmänt kallade ”kompaktstyre”.
– Utöver det så har vi det styret som Greg LeMond började använda där bocken fortsatte inåt ramen och gav ett fjärde grepp. Amerikanarna tillförde en hel del nytänkande. LeMond avgjorde Tour de France ett år på sista etappen delvis tack vare ett styre med clip-on, likt ett tempostyre.
Sett till cykelns alla delar, hur viktigt är styret?
– Om man tar racercykeln som exempel så är det få saker som har utvecklat aerodynamiken så mycket som ”bockstyret”. Jag brukar säga att cyklistens position på cykeln är viktigare än cykeln.
Hur ska styret monteras för att cykelturen ska vara optimal?
– Det är individuellt och beror definitivt på vilken nivå personen är på. Ju mer tränad desto lägre vill man ha styret. Motionärer föredrar oftast att styret är monterat högt. Generellt brukar man säga att bockens slut skall vara vågrätt med marken eller ha en anings lutning uppåt.
Hur brett ska det monteras?
– Det har med axelbredden att göra. Här handlar det om spannet 360 till 440 millimeter, med 20 millimeter mellan varje bredd, där yngre och korta personer ligger på den lägre siffran och axelbreda personer den högre.
Hur högt ska det sitta?
– Det är väldigt individuellt, men generellt kan man säga att motionärer och äldre som cyklar två–tre gånger i veckan föredrar att ha styret högt monterat. Tävlingscyklister däremot vill komma så lågt som möjligt. Det är dock svårt att ge ett exakt höjdmått, det beror på cykelns geometri.
Hur angeläget är det att ställa in styret rätt?
– Det är viktigt. Att broms- och växelreglagens position sitter rätt är också av stor betydelse. De skall peka aningen uppåt. Styrstammen är nästan viktigare än styret. För lång eller för kort styrstam kan orsaka ryggproblem.
Är något material mer populärt?
– Idag finns det bara aluminium eller kolfiber. Ett lätt aluminiumstyre är att föredra, det är billigare, styvare och håller vid en vurpa. De flesta proffsen kör med aluminiumstyren.
Vad är viktigt att tänka på när man väljer styre?
– Köp ett aluminiumstyre med rätt bredd. De man allmänt kallar kompaktstyren passar de flesta. Ta dock inte ett för djupt styre, det är bättre att böja en aning på armarna.
Text: Thomas Bergkvist
Foto: Shutterstock
olika cyklar – olika styren
1. Racerstyre
Racercyklar är utrustade med bockstyre och ofta med ett ergonomiskt styre, flat-bar, monterat uppe på.
Genom att placera styret på en låg höjd och sedan greppa undersidan av styret får man en kraftigt framåtlutad körstil med minimalt luftmotstånd. På så sätt kan man uppnå maximal hastighet med minimal energiförbrukning.
Samma form används även på hybridcyklar inom cyclocross.
2. MTB
MTB-styren finns som antingen raka styren eller så kallade downhillstyren som är krökta. Downhillstyret ger en mer upprätt position och därmed bättre kontroll, särskilt i nedförsbackar när tyngdpunkten flyttas lite bakåt. Man kan även montera så kallade ”bar-ends” i varje ände på ett rakt styre.
3. Trekking/stadsstyre
Bland de här modellerna finns en mängd olika typer av styren. Alltifrån den traditionella och klassiska formen för en damcykel till mer friluftsorienterat.
Generellt ska dessa styren se till att man har en upprätt sittställning som passar för bekväm vardagscykling och den lugna cykelturen när man bara är ute för att njuta av landskapet.
4. BMX
BMX-styren är något helt eget och överförs sällan till någon annan cykeltyp. Här finns en stor variation. Experterna föreslår att man använder ett lite bredare och tjockare styre för downhill och ett något smalare och tunnare för street- och park-BMX.